1- دانشگاه فردوسی
2- دانشگاه فردوسی ، ghabool@ferdowsi.um.ac.ir
3- دانشگاه کمبریج
چکیده: (7433 مشاهده)
رابطۀ میان آموزش زبان و ادبیات دو سویه دارد؛ از یک سو یکی از اهداف غایی آموزش زبان، ورود به عرصۀ ادبی هر زبانی است و از سوی دیگر ادبیات ابزاری است برای آموزش زبان و ارتقای مهارت¬های زبانی. سویۀ دوم در ایران کمتر شناخته شده است؛ بنابراین در این مقاله برآنیم به این سویه بپردازیم. در این راستا در گام نخست از مجموعۀ کتاب¬ها و منابع معتبر علمی، سیزده رویکرد عمومی در آموزش زبان بر بنیان ادبیات جمع¬بندی و معرفی شد که این امر برای نخستین بار صورت گرفته است و در گام دوم برای هر رویکرد، مثال¬ها و نمونه¬هایی از مجموعه کتاب¬های آموزش نوین زبان فارسی – در جایگاه یکی از منابع اصلی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی¬زبانان در مراکز معتبر- انتخاب و بر اساس شاخصه¬های نظری هر رویکرد تحلیل و تبیین گردید. دستاورد این پژوهش در این است که بخشی از ظرفیت¬های ادبیات فارسی را در آموزش زبان و ارتقای مهارت¬های زبانی آشکار می¬کند و دریچه¬ای نوین را به سوی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی¬زبانان می¬گشاید.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
زبان فارسی دریافت: 1397/11/30 | پذیرش: 1398/6/12 | انتشار: 1398/7/9