دوره 16، شماره 63 و بهار - ( 1398 )                   جلد 16 شماره 63 و بهار صفحات 61-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinpour H, ghabool E, Ghaffari M. Approaches to teaching Farsi Language based on Farsi Literature. LIRE 2019; 16 (63) :37-61
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-36972-fa.html
حسین پور بوانلو هدی، قبول احسان، غفاری مهبد. رویکردهای آموزش زبان فارسی بر پایۀ ادبیات فارسی. پژوهش‌های ادبی. 1398; 16 (63) :37-61

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-36972-fa.html


1- دانشگاه فردوسی
2- دانشگاه فردوسی ، ghabool@ferdowsi.um.ac.ir
3- دانشگاه کمبریج
چکیده:   (6971 مشاهده)
رابطۀ میان آموزش زبان و ادبیات دو سویه دارد؛ از یک سو یکی از اهداف غایی آموزش زبان، ورود به عرصۀ ادبی هر زبانی است و از سوی دیگر ادبیات ابزاری است برای آموزش زبان و ارتقای مهارت¬های زبانی. سویۀ دوم در ایران کمتر شناخته شده است؛ بنابراین در این مقاله برآنیم به این سویه بپردازیم. در این راستا در گام نخست از مجموعۀ کتاب¬ها و منابع معتبر علمی، سیزده رویکرد عمومی در آموزش زبان بر بنیان ادبیات جمع¬بندی و معرفی شد که این امر برای نخستین بار صورت گرفته است و در گام دوم برای هر رویکرد، مثال¬ها و نمونه¬هایی از مجموعه کتاب¬های آموزش نوین زبان فارسی در جایگاه یکی از منابع اصلی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی¬زبانان در مراکز معتبر- انتخاب و بر اساس شاخصه¬های نظری هر رویکرد تحلیل و تبیین گردید. دستاورد این پژوهش در این است که بخشی از ظرفیت¬های ادبیات فارسی را در آموزش زبان و ارتقای مهارت¬های زبانی آشکار می¬کند و دریچه¬ای نوین را به سوی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی¬زبانان می¬گشاید.
متن کامل [PDF 574 kb]   (1295 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: زبان فارسی
دریافت: 1397/11/30 | پذیرش: 1398/6/12 | انتشار: 1398/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.