منبع خطاهای فعلی فارسی ‌آموزان سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
پژوهش با هدف تعیین منبع خطاهای فعلی فارسی‌آموزان سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته شکل گرفته است و سعی می‌کند به این پرسش پاسخ دهد. که خطاهای فعلی فارسی‌آموزان سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته از چه منبعی نشأت می‌گیرد. بدین منظور انشا‌هایی از پیکره بین­المللی بنیاد سعدی به نشانی الکترونیکی http://sfcorpus.ir انتخاب شد. این داده‌ها توسط مدرسان بنیاد در سالهای94و95 در سامانه این بنیاد درج شده است و به زبان­آموزان عرب، چینی، پاکستانی، هندی و ترک دوره فارسی‌آموزی در شش سطح (پایه، پیش­میانی، میانی، فوق میانی، پیشرفته و فوق پیشرفته) متعلق است. با توجّه به موضوع پژوهش، 210 انشا متعلق به پنج فارسی‌آموز از کشورهای عربستان، چین، پاکستان، هند و ترکیه انتخاب شد که از هرفارسی‌آموز14برگه و در مجموع 70 برگه در هر سطح زبان‌آموزی (مبتدی، میانی و پیشرفته) با موضوعات مختلف برگزیده شد؛ سپس داده‌ها براساس انگاره تحلیل خطا1 (کشاورز2 ،1994) به روش توصیفی تحلیل، و نتایج به صورت کیفی و کمی ارائه شد. نتایج این بررسی نشان می­دهد که خطاهای فعلی فارسی‌آموزان در سطح مبتدی از منبع برون زبانی3 نشأت می گیرد و در سطح میانی به راهبرد یادگیری4 و در نهایت در سطح پیشرفته به بافت یادگیری5 مربوط است. حاصل این بررسی می‌تواند مورد توجّه مدرسان، مؤلفان و برنامه‌ریزان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان قرار گیرد تا به شناخت بهتری از نقاط ضعف فارسی‌آموزان به منظور انتخاب روش تدریس مناسب و تدوین کتابهای آموزشی دست یابند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


الف) فارسی
اسپادا، نینا و لایت باون، پاتسی؛ زبانها چگونه آموخته می‌شوند؛ ترجمه رضا مرا صحرایی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، 1395.
اسلامی، مریم؛ «تحلیل خطاهای نحوی در نوشتار روسی زبانان فارسی آموز»؛ نخستین همایش آموزش زبان فارسی، دانشگاه تربیت مدرس،1393.
انوری، حسن و حسن احمدی گیوی؛ دستور زبان فارسی؛ ج1، تهران: فاطمی،1393.
براون، داگلاس؛ اصول یادگیری و آموزش زبان؛ ترجمه منصور فهیم، چ دوم، تهران: رهنما،1392.
حاجبی، طاهره؛ دستور زبان چینی؛ تهران: جنگل، 1397.
حیدریان، محمد حسین؛ راهنمای فارسی به اردو-اردو به فارسی؛ چ 3، مشهد: نوید، 1368.
درستکار، رحیمه؛ «بررسی خطاهای نحوی ترک زبانان مقطع دبیرستان در نگارش و کاربرد زبان فارسی»؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، 1387.
رضانژاد (نوشین)، غلامحسین؛ اصول علم بلاغت؛ قم: فاطمه الزهراء، 1367.
شکرگزار، محمدرضا؛ دستور زبان جامع ترکی استانبولی؛ تهران: گاج، 1396.
شقاقی، ویدا؛ مبانی صرف؛ چ9، تهران: سمت،1395.
صحرایی، رضا مراد و حمید آقایی؛ رهنمودهایی برای آموزش دستور زبان فارسی” تهران: نویسه،1398.
طبیب زاده، امید؛ دستور زبان فارسی؛ تهران:مرکز،1385.
کاظمی، فروغ؛ «تحلیل خطاهای دستوری فارسی آموزان لک زبان»؛ فصلنامه جستارهای زبانی، س پنجم، ش دو، 1393؛ ص207-235.
کاتامبا، فرانسیس و جان اتسونهام؛ واژشناسی؛ ترجمه جلال رحیمیان، شیراز: دانشگاه شیراز، 1391.
متولیان، رضوان و رسول ملکیان؛ «تحلیل خطاهای نحوی فارسی‌آموزان اردو زبان»؛ پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، س سوم، ش اول، 1393؛ ص31 -64.
متولیان، رضوان و عباس استوار ابرقوئی؛ «نقش تداخل در پیدایش خطاهای نحوی در نگارش فارسی آموزان عرب زبان»؛ پژوهشهای زبان شناختی در زبانهای خارجی، دوره 3، ش2، 1392؛ ص 351-380.
متولیان، رضوان و عباس استوار ابرقوئی؛ «خطاهای نحوی عربی‌زبانان در یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوّم»؛ پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، س دوم، ش دو، 1392؛ص 58-86.
منشی زاده، مجتبی و کیومرث، خان بابا زاده؛ «خطاهای نحوی تالشی زبانها در کاربرد زبان فارسی»؛ پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، س سوم، ش اول،1393 ؛ ص 117-135.
نوابی قمصری، اعظم السادات؛ «تجزیه و تحلیل خطاهای نوشتاری فارسی‌آموزان عرب زبان»؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، 1385.
وحیدیان کامیار، محمد تقی و غلامرضا عمرانی؛ دستور زبان فارسی1؛ تهران: سمت،1381.
هونگ، هان‌ساتی؛ «بررسی خطاهای نحوی ویتنامی زبانان در یادگیری زبان فارسی»؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، 1389.
هاشمی، سید احمد؛ جواهر البلاغه؛ قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم،1378.
ب) انگلیسی
Brown, H. D. (1994), Principles of language teaching and learning, New Jersey: Prentice-Hall.
⸺⸺. (2000), Principles of language learning and teaching, (4edituon).new York: Longman.
⸺⸺. (2007), Principles of language teaching and learning, (5 ed). New York: Longman.
Corder, s. (1973), Introducing applied linguistics, Harmondsworth, UK: penguin books.
⸺⸺. (1975), the elicitation of interlanguage, IRAL (special issue on bertol molmbergs
60 birthday, edited by G. Nickel.
⸺⸺. (1981), error analysis and interlanguage, Oxford university press.
⸺⸺. (1982), Introducing applied linguistics, Harmondsworth, UK: penguin books. (First published in 1973).
⸺⸺ . (1987), error analysis and interlanguage, Oxford university press. (First published in 1981).
Hasyim, Sunardi. (2002), Error analysis in the teaching of English, Journal of language teaching, pp. 42-50.
Hartman, R. and f. Stork. (1972), Dictionary of language and linguistics. London: applied science publishers.
Harden, Th. (2006), Angewandte Linguistik und Fremdsprachen didaktik. (Applied linguistics and foreign language didactics) ،Tubingen: Gunter Narr Verlag.
Keshavarz, M.S. (2011), Contrastive Analysis and Error Analysis (New Edition), Tehran: Rename Press.
⸺⸺. (2012), Contrastive Analysis and Error Analysis, Tehran: Rahnama Press. (First published in 1993).
⸺⸺. (1994), Contrastive Analysis and Error Analysis, Tehran: Rahnama Press.
Khan Sir, A. Marjan Ilkhani. (2016), A study of written grammatical errors of Iranian EFL learners at undergraduate level, Theory and practice language studies, pp. 268-273.
Richards, J.C. (1974), Error Analysis Perspective on Second Acquisition, Longman.
Sattari, ail. (2012), an analysis of grammatical errors in Iranian students English writings, the Iranian EFL journal, pp. 143-157.
Tarone, E. (1981), Some Thoughts on the notion of communication strategy, TESOL Quarterly
15: 285-295.
https://.wikipedia.org