The current errors source of beginner, intermediate and advanced Persian learners

Document Type : Original Research

Authors
Abstract
The present study has formed in order to determine the current errors source of Persian leaners at beginner, intermediate and advanced levels. this survey tries to give answer to this question: From what source do current errors and mistakes of Persian leaners originate at beginner, intermediate and advanced levels? To this end, some compositions were prepared from Saadi Foundation Corpus in this address: http://sfcorpus.ir. These data were recorded by foundation instructors regarding years (2015-16) on website and

they belong to Persian learning courses held for Arab, Chinese, Pakistani, Indian and Turkish language learners at six levels (Basic, pre-intermediate, intermediate, upper-intermediate, advanced and upper- advanced). Given research subject, 210 compositions, belonged to 5 Persian-learners from Saudi Arabia, China, Pakistan, India and Turkey were elected in several subjects where each Persian learner gave 14 sheets with totally 70 sheets at any learning- level (Beginner, intermediate and advanced). Then, data were analyzed by descriptive method based on Error Analysis Scale (Keshavarz, 1994) and the acquired results were presented both qualitatively and quantitatively. The given findings derived from this analysis showed that the current errors of Persian learners originate from extra lingual source at beginner level and learning strategy is the factor for current error for Persian learner at intermediate level. Finally, the current errors of Persian learners are related to learning texture at advanced level. The analytical results can be addressed by instructors, authors and educational planners for non-Persian speakers so that to recognize better weak points of Persian learners to select appropriate teaching technique and provide educational textbooks.


Keywords

Subjects


الف) فارسی
اسپادا، نینا و لایت باون، پاتسی؛ زبانها چگونه آموخته می‌شوند؛ ترجمه رضا مرا صحرایی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، 1395.
اسلامی، مریم؛ «تحلیل خطاهای نحوی در نوشتار روسی زبانان فارسی آموز»؛ نخستین همایش آموزش زبان فارسی، دانشگاه تربیت مدرس،1393.
انوری، حسن و حسن احمدی گیوی؛ دستور زبان فارسی؛ ج1، تهران: فاطمی،1393.
براون، داگلاس؛ اصول یادگیری و آموزش زبان؛ ترجمه منصور فهیم، چ دوم، تهران: رهنما،1392.
حاجبی، طاهره؛ دستور زبان چینی؛ تهران: جنگل، 1397.
حیدریان، محمد حسین؛ راهنمای فارسی به اردو-اردو به فارسی؛ چ 3، مشهد: نوید، 1368.
درستکار، رحیمه؛ «بررسی خطاهای نحوی ترک زبانان مقطع دبیرستان در نگارش و کاربرد زبان فارسی»؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، 1387.
رضانژاد (نوشین)، غلامحسین؛ اصول علم بلاغت؛ قم: فاطمه الزهراء، 1367.
شکرگزار، محمدرضا؛ دستور زبان جامع ترکی استانبولی؛ تهران: گاج، 1396.
شقاقی، ویدا؛ مبانی صرف؛ چ9، تهران: سمت،1395.
صحرایی، رضا مراد و حمید آقایی؛ رهنمودهایی برای آموزش دستور زبان فارسی” تهران: نویسه،1398.
طبیب زاده، امید؛ دستور زبان فارسی؛ تهران:مرکز،1385.
کاظمی، فروغ؛ «تحلیل خطاهای دستوری فارسی آموزان لک زبان»؛ فصلنامه جستارهای زبانی، س پنجم، ش دو، 1393؛ ص207-235.
کاتامبا، فرانسیس و جان اتسونهام؛ واژشناسی؛ ترجمه جلال رحیمیان، شیراز: دانشگاه شیراز، 1391.
متولیان، رضوان و رسول ملکیان؛ «تحلیل خطاهای نحوی فارسی‌آموزان اردو زبان»؛ پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، س سوم، ش اول، 1393؛ ص31 -64.
متولیان، رضوان و عباس استوار ابرقوئی؛ «نقش تداخل در پیدایش خطاهای نحوی در نگارش فارسی آموزان عرب زبان»؛ پژوهشهای زبان شناختی در زبانهای خارجی، دوره 3، ش2، 1392؛ ص 351-380.
متولیان، رضوان و عباس استوار ابرقوئی؛ «خطاهای نحوی عربی‌زبانان در یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوّم»؛ پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، س دوم، ش دو، 1392؛ص 58-86.
منشی زاده، مجتبی و کیومرث، خان بابا زاده؛ «خطاهای نحوی تالشی زبانها در کاربرد زبان فارسی»؛ پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، س سوم، ش اول،1393 ؛ ص 117-135.
نوابی قمصری، اعظم السادات؛ «تجزیه و تحلیل خطاهای نوشتاری فارسی‌آموزان عرب زبان»؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، 1385.
وحیدیان کامیار، محمد تقی و غلامرضا عمرانی؛ دستور زبان فارسی1؛ تهران: سمت،1381.
هونگ، هان‌ساتی؛ «بررسی خطاهای نحوی ویتنامی زبانان در یادگیری زبان فارسی»؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، 1389.
هاشمی، سید احمد؛ جواهر البلاغه؛ قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم،1378.
ب) انگلیسی
Brown, H. D. (1994), Principles of language teaching and learning, New Jersey: Prentice-Hall.
⸺⸺. (2000), Principles of language learning and teaching, (4edituon).new York: Longman.
⸺⸺. (2007), Principles of language teaching and learning, (5 ed). New York: Longman.
Corder, s. (1973), Introducing applied linguistics, Harmondsworth, UK: penguin books.
⸺⸺. (1975), the elicitation of interlanguage, IRAL (special issue on bertol molmbergs
60 birthday, edited by G. Nickel.
⸺⸺. (1981), error analysis and interlanguage, Oxford university press.
⸺⸺. (1982), Introducing applied linguistics, Harmondsworth, UK: penguin books. (First published in 1973).
⸺⸺ . (1987), error analysis and interlanguage, Oxford university press. (First published in 1981).
Hasyim, Sunardi. (2002), Error analysis in the teaching of English, Journal of language teaching, pp. 42-50.
Hartman, R. and f. Stork. (1972), Dictionary of language and linguistics. London: applied science publishers.
Harden, Th. (2006), Angewandte Linguistik und Fremdsprachen didaktik. (Applied linguistics and foreign language didactics) ،Tubingen: Gunter Narr Verlag.
Keshavarz, M.S. (2011), Contrastive Analysis and Error Analysis (New Edition), Tehran: Rename Press.
⸺⸺. (2012), Contrastive Analysis and Error Analysis, Tehran: Rahnama Press. (First published in 1993).
⸺⸺. (1994), Contrastive Analysis and Error Analysis, Tehran: Rahnama Press.
Khan Sir, A. Marjan Ilkhani. (2016), A study of written grammatical errors of Iranian EFL learners at undergraduate level, Theory and practice language studies, pp. 268-273.
Richards, J.C. (1974), Error Analysis Perspective on Second Acquisition, Longman.
Sattari, ail. (2012), an analysis of grammatical errors in Iranian students English writings, the Iranian EFL journal, pp. 143-157.
Tarone, E. (1981), Some Thoughts on the notion of communication strategy, TESOL Quarterly
15: 285-295.
https://.wikipedia.org