The influence of music on the human soul has led poets and writers to use this important element to express different meanings and terms. One of the poets who has mastered the conceptual, emotional, and aesthetic aspects of his poetry through the use of musical terms is Qaani a poet of the Literature Return Era; He has had ample information about the ancient music and has used the words and idioms of this music even the least used terms in his poetry. He has also been influenced by the music culture of his time and named new instruments such as tar and santour. All of these have paved the way for creating the musical equivocation fitness. This paper is an attempt to clarify Qa'ani's attention toward musical equivocation and the musical terms and idioms used by him.
- آملی، شمس الدین محمدبن محمود؛ نفایس الفنون، سه جلد، تصحیح ابوالحسن شعرانی، چ 3، تهران؛ اسلامیه، 1389.
- ارموی بغدادی، صفی الدین عبدالمومن بن یوسف بن فاخر؛ کتاب الادوار فی الموسیقی؛ مترجم ناشناخته، به اهتمام آریو رستمی،چ 1، تهران؛ میراث مکتوب،1380.
- انوری، حسن؛ فرهنگ بزرگ سخن (ف. س)، 8 جلد، تهران؛ سخن،1381.
– بنائی، علی بن محمد معمار؛ رساله در موسیقی؛ زیر نظر نصرالله پورجوادی با مقدمۀ داریوش صفوت و تقی بینش، چ 1، تهران؛ مرکز نشر دانشگاهی،1368.
– بینش، تقی؛ سه رسالۀ فارسی در موسیقی؛ چ 1، تهران؛ مرکز نشر دانشگاهی،1371.
- پارسانسب، محمد ؛ فارسی عمومی برای رشتۀ هنر؛ تهران؛ فاطمی، 1394.
- پورمندان، مهران؛ دایره المعارف موسیقی کهن ایران؛چ 1، تهران؛ سازمان تبلیغات اسلامی 1379.
- ثابت زاده، منصوره ؛ سه رسالۀ موسیقی قدیم ایران؛ تهران؛ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1382.
-حافظ ، شمس الدین محّمد؛ دیوان حافظ (قزوینی – غنی)؛ با مجموعه تعلیقات علاّمه قزوینی به اهتمام عبدالکریم جربزه دار، چ 5، تهران ؛ اساطیر، 1374.
- خاقانی ، افضل الدین بدیل؛ دیوان؛ ویراسته میر جلال الدین کزازی ، چ 1، تهران؛ نشر مرکز، 1375.
– خالقی، روح الله؛ نظری به موسیقی ایرانی؛ تهران؛ رهروان پویش، 1390.
– خوارزمی، ابوعبدالله محمدبن احمدبن یوسف؛ مفاتیح العلوم؛ ترجمۀ سیدحسین خدیوجم،چ 4، تهران؛ علمی و فرهنگی، 1389.
– دهخدا، علی اکبر؛ لغت نامه؛ تهران؛ دانشگاه تهران، 1372.
– ستایشگر، مهدی (1391)؛ واژه نامه موسیقی ایران زمین؛ چ 3، سه جلد، تهران؛ اطلاعات، 1391.
------------؛ رباب رومی(مولانا و موسیقی)؛ چ2، دوجلد در یک مجلد، تهران؛ هنر موسیقی، 1390.
- شمیسا، سیروس؛ نگاهی تازه به بدیع ؛چ 2، تهران؛ میترا، 1386.
- ضیاءالدین یوسف؛ کلیات یوسفی؛ ویرایش بابک خضرائی، چ 1، تهران؛ فرهنگستان هنر، 1390.
- ظهیر فاریابی، ابوالفضل طاهربن محمد؛ دیوان؛ تصحیح امیرحسین یزگردی، به اهتمام اصغر دادبه، چ1، تهران؛ قطره، 1381.
- عبدالمومن بن صفی الدین؛ رسالۀ موسیقی بهجت الروح؛ مقدمه و تعلیقات ه.ل.رابینودی برگوماله،تهران؛ انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، 1346.
- عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین محمد؛ مصیبت نامه؛ مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، چ 1، تهران؛ سخن، 1386.
- عنصرالمعالی، کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن وشمگیربن زیار؛ قابوس نامه؛ به اهتمام و تصحیح غلامحسین یوسفی، چ 17، تهران؛ شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1390.
- فارابی، ابونصر محمدبن طرخان بن اوزلُغ؛ کتاب موسیقی کبیر؛ ترجمۀ آذرتاش آذرنوش، چ 1، تهران؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1375.
- فرصت شیرازی، میرزا محمدنصیر؛ بحورالالحان در علم موسیقی و نسبت آن با عروض؛ با مقدمه و شرح علی زرین قلم، چ 1، تهران؛ ارژنگ، 1345.
- قاآنی، حبیب الله بن محمدعلی؛ دیوان حکیم قاآنی؛ تصحیح محمدجعفر محجوب، چ 1، تهران؛ امیرکبیر، 1336.
------------------ - ؛ دیوان حکیم قاآنی؛ به تصحیح امیر صانعی(خوانساری)، چ 1، تهران؛ نگاه، 1380.
- قطب الدین شیرازی، محمودبن مسعود؛ [رسالۀ موسیقی] دُرّه التّاج لغرّه الدّبّاج؛ تصحیح نصرالله ناصح پور،چ 1، تهران؛ فرهنگستان هنر، 1387.
- کاشانی، حسن؛ کنزالتحف؛ در کتاب سه رسالۀ فارسی در موسیقی، به اهتمام تقی بینش، چ 1، تهران؛ مرکز نشر دانشگاهی، 1371.
- کزازی ، میر جلال الدین؛ زیباشناسی سخن پارسی؛ ج 3، بدیع ، چ 1، تهران؛ نشر مرکز، 1373.
- مراغی، عبدالقادر غیبی حافظ؛ جامع الالحان؛ مقابله و ویرایش بابک خضرایی، چ 1، تهران؛ فرهنگستان هنر، 1388.
- ملاح، حسینعلی؛ حافظ و موسیقی؛ چ 1، تهران؛ انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، 1351.
------------ ؛ فرهنگ سازها؛ تهران؛ کتاب سرا، 1376.
----------- ؛ منوچهری دامغانی و موسیقی؛ چ 1، تهران؛ هنر و فرهنگ، 1363.
- موسوی بجنوردی، کاظم؛ تاریخ جامع ایران؛ ج 18، چ 1، تهران؛ دایره المعارف بزرگ اسلامی، 1393.
- وجدانی، بهروز؛ فرهنگ جامع موسیقی ایرانی؛ دو جلد، چ 1، تهران؛ گندمان، 1386.
مقالات
- اسعدی، هومان؛ «موسیقی دوران تیموریان»؛ در کتاب تاریخ جامع ایران، ج 18، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران: مرکز دائره المعارف اسلامی، 1393؛ صص(184-97)
- ایزانلو، رمضانعلی و حسین خندق آبادی ؛ «زبور»؛ دانشنامه جهان اسلام، ج 21، زیر نظر حداد عادل ،تهران: بنیاد دایره المعارف اسلامی، 1395؛ صص(56-247)
- پورجوادی، امیرحسین؛ «تار»؛ دایره المعارف بزرگ اسلامی، ج 14، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران: مرکز دایره المعارف، 1386؛ صص(7-276)
- خضرایی، بابک؛ «راهوی»؛ دانشنامه جهان اسلام ، ج 19، زیر نظر غلامعلی حداد عادل تهران : بنیاد دایره المعارف اسلامی، 1394؛ صص87-385
- دورینگ، ژان؛ «راست»؛ دایره المعارف بزرگ اسلامی(دبا)، ج 24، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران: مرکز دایره المعارف، 1398؛ صص(29-526)
- دوره بیگ کرامی؛ «معرفت علم موسیقی»؛ به کوشش یحیی ذکاء در کتابِ نامه مینوی، تهران: سنایی، 1377؛ صص198-189
- رهبر، ایلناز؛ «دوتار»؛ دانشنامه جهان اسلام، ج 18، زیر نظر حداد عادل ،تهران: بنیاد دایره المعارف اسلامی، 1392؛ صص 89-286
- سیف الدین غزنوی، خواجه عبدالرحمن؛ «رساله در بیان دوازده مقام موسیقی و بیست و چهار شعبه و شش آواز»؛ به کوشش یحیی ذکاء، مجله موسیقی، ش 12، 1336؛ صص6-41
- فاطمی، ساسان؛ «تاریخ موسیقی قاجار»؛ در کتاب تاریخ جامع ایران، ج 18، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران: مرکز دائره المعارف اسلامی، 1393؛ صص (89- 245)
- قزوینی، میر صدرالدین محمد؛ «رسالۀ علم موسیقی»؛ تصحیح آریو رستمی، ماهور، ش 18، 1381؛ صص (96-81)
- کاووسی، ولی الله؛ «دف»؛ دانشنامه جهان اسلام، ج 17، زیر نظر حداد عادل ،تهران:بنیاد دایره المعارف اسلامی، 1391؛ صص 11-807
- ملاح، حسینعلی؛ «آهنگ»؛ دایره المعارف بزرگ اسلامی(دبا)، ج 2، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران: مرکز دایره المعارف، 1386؛ صص(1-250)
----------- ؛ «قاآنی و موسیقی»؛ مجله پیام نوین، ش 12-10 ، 1343؛ صص (74-64) و (67-56)
- میثمی، سید حسین؛ «آواز راست در دوران قاجار»؛ فصلنامه ماهور، 51 و 52، 1390؛صص (41-127)
- ناشناس؛ «رسالۀ چهار دستگاه اعظم»؛ تصحیح و مقدمۀ امیرحسین پورجوادی، ماهور،12،1380 صص (92-81)
- ناشناس؛«رسالۀ موسیقی گمنام دوازده مقام و منظومه ای در موسیقی شش مقام ماوراءالنهر»؛ در کتاب سه رسالۀ موسیقی قدیم ایران، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.1382؛ صص (227-185)
- ناشناس؛ «المختصر المفید فی بیان الموسیقی و اصول احکامه»؛ مقدمه و تصحیح امیرحسین پورجوادی، معارف، د13، ش 1، 1375صص58-49)
- نواب، میر محسن؛ «وضوح الارقام در علم موسیقی»؛ ترجمۀ علی کاتبی، با مقدمۀ بابک خضرائی، فصلنامۀ موسیقی ماهور، 50، 1389صص(65-41)
- نیشابوری، محمدبن محمودبن محمد؛ «رسالۀ موسیقی»؛ مقدمه و تصحیح امیرحسین پورجوادی، معارف، د 12، ش 1و 2،1374 صص(70-32)