Rule and position of discourses of authority in uprising Tarabi
Document Type : Original Research
Abstract
In some researches about Joveini and his historiography this conclusion has been reached that he has advocated Mongols. Mostly mentioned to Tarabi and his uprising. Present research intends to find an answer to this question if we can conclude from this part of the book that Joveini has advocated Mongols. For this, we present authorities in this era. Mongols after winning and establishing were divided in two categories; first who believed to ruin cities and kill people, as Yasa intuit. Second who believed to keep people alive and get tax. Iranian in this era had at least two authorities: Aristocrats and common people. There were religious powers too, Al-e-borhan, Mahboobian, Sufism and Abbasian. So we can find these events: aristocrats joined to second category of Mongols and overcame Tarabi. After this event, Mongols got a difference, finally Oktay Gha,an ordered to survive people and the city: Bukhara. So Joveini is correct in his sentences, and his contemporary historians knew that.
آژند، یعقوب؛ «قیام تارابی» کیهان فرهنگی؛ س 3، ش 1 (فروردین 1365)، ص17- 20.
اشپولر، برتولد؛ تاریخ مغول در ایران؛ترجمه محمد میرآفتاب؛ چ پنجم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1374.
اقبال آشتیانی، عباس؛ تاریخ مغول و اوایل ایام تیموری؛ تهران: نامک، 1376.
امنخانی، عیسی؛ «نگاهی انتقادی به پژوهشهای شالودهشکنانه در ایران»، فصلنامه نقد ادبی؛ س 9، ش 34 (تابستان395)، ص63 - 90.
بارتولد، و.و؛ ترکستاننامه: ترکستان در عهد هجوم مغول؛ ترجمۀ کریم کشاورز، تهران: بنیاد فرهنگ ایران، 1352.
بایمتاف، لقمان؛ «ضدیت دو تمایل سیاسی-اجتماعی در دولت مغول (بررسی موردی عملکرد محمود یلواج)»، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا؛ ش81 و 82 و 83 (تیر و مرداد و شهریور 1383)، ص 148 - 151.
بایمتاف، لقمان؛ «نقش شیخ شمسالدین محبوبی در شورش محمود تارابی»، ترجمه محمدعلی علیزاده، ایرانشناخت؛ زمستان، ش 15، 1378؛ ص100- 119.
بویل، جی.ا.؛ تاریخ ایران کمبریج؛ ترجمه تیمور قادری؛ تهران: انتشارات مهتاب، 1389. ج پنجم (قسمت دوم).
بیانی، شیرین؛ دین و دولت در ایران عهد مغول؛ تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ج اول 1370، ج دوم 1371، ج سوم 1375.
بیانی، شیرین؛ مغولان و حکومت ایلخانی در ایران؛ چ هشتم، تهران: انتشارات سمت، 1389.
پتروشفسکی، آی. پی؛ «اوضاع اجتماعی- اقتصادی ایران در دوره ایلخانان»؛ ترجمه حسن انوشه، تاریخ ایران کمبریج، گردآورنده جی. آ. بویل، تهران: امیرکبیر، 1366، ص 453-509.
جوینی، عطاملکبنمحمد؛ تاریخ جهانگشای جوینی؛ تصحیح محمد قزوینی، چ چهارم، تهران: دنیای کتاب، 1385.
جهانگرد، فرانک؛ «مطالعه خروج تارابی در بافت فرهنگی و اجتماعی» فصلنامۀ پژوهشهای ادبی؛ س12، ش49، پاییز 1394، ص9 - 30.
حسنزاده، اسماعیل؛ تاریخ ایران در عهد خوارزمشاهیان؛ سه دهه واپسین؛ تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه، 1392.
خسروی، ابراهیم و پژمان افخمی؛ «عوامل بازدارنده و مشکلات اجرای یاسا در ایران عهد ایلخانان (656-740 ق)» خردنامه؛ س 5، ش 15، پاییز و زمستان 1394، ص 1- 29.
دایرهالمعارف بزرگ اسلامی؛ ج1، «آل برهان»، مقاله ش 383، زیر نظر کاظم بجنوردی، تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، 1374.
دهقانیان، جواد و نجمه دری؛ «بازخوانی ذکر خروج تارابی براساس رویکرد شالوده شکنی»، فصلنامه پژوهشهای ادبی؛ س 8، ش33، پاییز 1390، ص57 - 76.
رضوی، سیدابوالفضل؛ شهر، سیاست و اقتصاد در عهد ایلخانان؛ تهران: انتشارات امیرکبیر، 1388.
عباسی، جواد؛ «امرای مغول و اسلامگرایی در دوره ایلخانان» پژوهشنامه علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی؛ ش 38، تابستان 1382، ص87- 110.
فردوسی، ابوالقاسم؛ شاهنامه؛ بهکوشش جلال خالقیمطلق، تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، 1386.
میرجعفری، حسین و مجید صادقانی و ندا عظیمی زواره؛ لایههای اجتماعی ایران در عهد مغول؛ اصفهان: بهشتیان، 1389.
نفیسی، سعید؛ ماه نخشب؛ چ دوم، تهران: کتابخانه طهوری، 1334.