Document Type : Original Research

Authors
Abstract
In mystic/gnostic contexts and in theosophists’ doctrines, the topic of God’s names holds a special place, particularly broader and more important than all other mystic themes. The discussion about the attributes of Allah or the beautiful names of Allah, their resplendence and the characteristic effects of each on the human soul has covered a wide part of the mystical written works, in which sophists have proposed their thoughts on these matters.

In this research, firstly a brief literature review on the topic of God’s names has been brought forward and then, in the main part of the study, two of the most prominent written works in the field of Sufism, namely the “Kashf al-Mahjub” or the “Revelation of the Veiled” by Ali Hujwiri and the “Rawh al-Arwah” by Ahmad Sam’ani, have been thoroughly investigated, in an effort to recognize the dominance of God’s names, such as al-Lateef (The All-Subtle), ar-Rahman (The Most Gracious), al-Jameel (The Most Beautiful), on the devotee’s conscience and their practical differences and similarities from these two mystic writers’ point of view. Lastly, the writers’ reflection methods and the literary arts they have used throughout the writing of their books have been deliberated.

Keywords

Subjects


- ابن عربی؛ انشاءالدوائر؛ ترجمۀ محمد خواجوی؛ لیدن: بریل، 1339.
- ابن عربی؛ فصوص‌الحکم؛ ترجمۀ محمدعلی موحد؛ تهران: نشر کارنامه، 1385.
- انصاری، خواجه عبدالله؛ منازل‌السائرین؛ تهران: مولی، 1361.
- آملی، سیدحیدر؛ فص‌الفصوص فی شرح‌الفصوص؛ به همت هانری کربن و عثمان یحیی؛ تهران: انستیتو ایران و فرانسه، 1352.
- بغدادی، عبدالقاهر؛ الفرق بین‌الفرق؛ به کوشش محمدزاهد کوثری؛ ج1، قاهره: 1367ق.
- پارسا، محمد؛ شرح فصوص‌الحکم؛ به کوشش جلیل مسگرنژاد؛ تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 1346.
- جامی، عبدالرحمن؛ نقدالنصوص فی شرح نقش‌الفصوص؛ با مقدمۀ جلال‌الدین آشتیانی؛ تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1370.
- جندی، مؤیدالدین؛ شرح فصوص‌الحکم؛ به تصحیح جلال‌الدین آشتیانی؛ قم: بوستان، 1381.
- جوادی آملی، عبدالله؛ توحید در قرآن؛ قم: نشر اسراء، 1383.
- جیلی، عبدالکریم؛ انسان کامل؛ ج1، قاهره: 1304ق.
- رحیمیان، سعید؛ مبانی عرفان نظری؛ تهران: سمت، 1383.
- سراج طوسی، ابونصر؛ اللمع فی‌التصوف؛ به تصحیح و تحشیۀ رینولد نیکلسون؛ ترجمۀ مهدی محبتی؛ تهران: اساطیر، 1381.
- سمعانی، شهاب‌الدین‌ابوالقاسم احمدبن ابی‌المظفرمنصور؛ روح‌الارواح فی شرح اسماءالملک‌الفتاح؛ تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1368.
- سید بن طاووس؛ مهج‌الدعوات و منهج‌العبادات؛ چاپ اول، قم: دارالذخائر؛ 1417.
- شریف رضی، محمد‌بن‌حسین؛ نهج‌البلاغه؛ ترجمۀ جواد فاضل؛ تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، 1375.
- طباطبایی، محمدحسین؛ تفسیرالمیزان؛ ج9، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1382.
- طبرسی، ابوعلی فضل‌بن‌حسن؛ مجمع‌البیان؛ تصحیح و تعلیق ابوالحسن شعرانی؛ تهران: مکتبه‌ العلمیه، 1338.
- قشیری، عبدالکریم‌بن‌هوازن؛ رسالۀ قشیریه؛ تهران: زوار، 1387.
- قیصری، داوودبن‌محمود؛ شرح مقدمۀ قیصری بر فصوص‌الحکم؛ به تحقیق جلال‌الدین آشتیانی؛ تهران: امیرکبیر، 1370.
- کاشانی، عزالدین محمود؛ مصباح‌الهدایه و مصباح‌الکفایه؛ با تصحیح و مقدمۀ جلال‌الدین همایی؛ تهران: هما، 1387.
- لاهیجی، شمس‌الدین محمدبن‌یحیی؛ شرح گلشن راز؛ تهران: زوار، 1371.
- مستملی بخاری، ابوابراهیم‌بن‌محمد؛ شرح‌التعرف‌ لمذهب‌التصوف؛ با مقدمۀ محمد روشن؛ تهران: اساطیر، 1363.
- مصطفوی، حسن؛ التحقیق فی کلمات قرآن‌الحکیم؛ تهران: بنگاه نشر و ترجمه،1360.
- نیکلسون، رینولد آلن؛ تصوف اسلامی و رابطۀ انسان با خدا؛ ترجمۀ محمدرضا شفیعی کدکنی؛ تهران: سخن، 1382.
- هجویری، ابوالحسن علی‌بن‌عثمان؛ کشف‌المحجوب؛ تصحیح محمود عابدی؛ تهران: سروش، 1392.
مقاله:
- رضایی، حمید و دیگران؛ «بررسی تشبیه در روح‌الارواح شهاب‌الدین احمد سمعانی‌ با تأکید بر عنصر مشبه‌به»، مجلۀ مطالعات زبانی و بلاغی؛ (1395)، دورۀ هفتم. شمارۀ 13، ص 77 تا 98.