1- دانشگاه شهید بهشتی ، z_mebrahimi@yahoo.com
چکیده: (2210 مشاهده)
پژوهش با هدف تعیین منبع خطاهای فعلی فارسیآموزان سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته شکل گرفته است و سعی میکند به این پرسش پاسخ دهد. که خطاهای فعلی فارسیآموزان سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته از چه منبعی نشأت میگیرد. بدین منظور انشاهایی از پیکره بینالمللی بنیاد سعدی به نشانی الکترونیکی http://sfcorpus.ir انتخاب شد. این دادهها توسط مدرسان بنیاد در سالهای94و95 در سامانه این بنیاد درج شده است و به زبانآموزان عرب، چینی، پاکستانی، هندی و ترک دوره فارسیآموزی در شش سطح (پایه، پیشمیانی، میانی، فوق میانی، پیشرفته و فوق پیشرفته) متعلق است. با توجّه به موضوع پژوهش، 210 انشا متعلق به پنج فارسیآموز از کشورهای عربستان، چین، پاکستان، هند و ترکیه انتخاب شد که از هرفارسیآموز14برگه و در مجموع 70 برگه در هر سطح زبانآموزی (مبتدی، میانی و پیشرفته) با موضوعات مختلف برگزیده شد؛ سپس دادهها براساس انگاره تحلیل خطا1 (کشاورز2 ،1994) به روش توصیفی تحلیل، و نتایج به صورت کیفی و کمی ارائه شد. نتایج این بررسی نشان میدهد که خطاهای فعلی فارسیآموزان در سطح مبتدی از منبع برون زبانی3 نشأت می گیرد و در سطح میانی به راهبرد یادگیری4 و در نهایت در سطح پیشرفته به بافت یادگیری5 مربوط است. حاصل این بررسی میتواند مورد توجّه مدرسان، مؤلفان و برنامهریزان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان قرار گیرد تا به شناخت بهتری از نقاط ضعف فارسیآموزان به منظور انتخاب روش تدریس مناسب و تدوین کتابهای آموزشی دست یابند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
زبان فارسی دریافت: 1397/10/10 | پذیرش: 1400/2/6 | انتشار: 1400/4/31