دوره 18، شماره 71 - ( 1400 )                   جلد 18 شماره 71 صفحات 150-123 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammed ebrahimi jahromi Z, nayeri fallah S N. The current errors source of beginner, intermediate and advanced Persian learners. LIRE 2021; 18 (71) :123-150
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-56214-fa.html
محمد ابراهیمی جهرمی زینب، نیّری فلاح سیده نرجس. منبع خطاهای فعلی فارسی ‌آموزان سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته. پژوهش‌های ادبی. 1400; 18 (71) :123-150

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-56214-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی ، z_mebrahimi@yahoo.com
چکیده:   (1566 مشاهده)
پژوهش با هدف تعیین منبع خطاهای فعلی فارسی‌آموزان سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته شکل گرفته است و سعی می‌کند به این پرسش پاسخ دهد. که خطاهای فعلی فارسی‌آموزان سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته از چه منبعی نشأت می‌گیرد. بدین منظور انشا‌هایی از پیکره بین­المللی بنیاد سعدی به نشانی الکترونیکی http://sfcorpus.ir انتخاب شد. این داده‌ها توسط مدرسان بنیاد در سالهای94و95 در سامانه این بنیاد درج شده است و به زبان­آموزان عرب، چینی، پاکستانی، هندی و ترک دوره فارسی‌آموزی در شش سطح (پایه، پیش­میانی، میانی، فوق میانی، پیشرفته و فوق پیشرفته) متعلق است. با توجّه به موضوع پژوهش، 210 انشا متعلق به پنج فارسی‌آموز از کشورهای عربستان، چین، پاکستان، هند و ترکیه انتخاب شد که از هرفارسی‌آموز14برگه و در مجموع 70 برگه در هر سطح زبان‌آموزی (مبتدی، میانی و پیشرفته) با موضوعات مختلف برگزیده شد؛ سپس داده‌ها براساس انگاره تحلیل خطا1 (کشاورز2 ،1994)  به روش توصیفی تحلیل، و نتایج به صورت کیفی و کمی ارائه شد. نتایج این بررسی نشان می­دهد که خطاهای فعلی فارسی‌آموزان در سطح مبتدی از منبع برون زبانی3 نشأت می گیرد و در سطح میانی به راهبرد یادگیری4 و در نهایت در سطح پیشرفته به بافت یادگیری5 مربوط است. حاصل این بررسی می‌تواند مورد توجّه مدرسان، مؤلفان و برنامه‌ریزان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان قرار گیرد تا به شناخت بهتری از نقاط ضعف فارسی‌آموزان به منظور انتخاب روش تدریس مناسب و تدوین کتابهای آموزشی دست یابند.
متن کامل [PDF 1030 kb]   (757 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: زبان فارسی
دریافت: 1397/10/10 | پذیرش: 1400/2/6 | انتشار: 1400/4/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.