دانشگاه فرهنگیان شهرکرد ، asgharshahbazi88@gmail.com
چکیده: (2495 مشاهده)
در این مقاله زمینههای دیالکتیکی غزلیات حافظ، بر اساس عناصر دیالکتیک و نوع سنتز آنها بررسی شد است. در این بررسی مشخص شده که مهمترین زمینههای دیالکتیکی غزلیات حافظ را زهد و زندقه، تشرّع و عرفان، توبهکاری و توبهشکنی، شرع و خلاف شرع، مدح و عرفان، عقل و عشق، شطحگویی و مخالفت با آن، ریاکاری و بیریایی، دولت و فقر، عشق زمینی و عشق الهی، جبر و اختیار، درستدیدن و بددیدن، مرگاندیشی و عرفان، حافظ قرآن و حافظ درباری تشکیل میدهد که از این تعداد در پنج زمینه زهد و زندقه، تشرّع و عرفان، توبهکاری و توبهشکنی، شرع و خلاف شرع، مدح و عرفان دیالکتیک از نوع اول است؛ یعنی تز و آنتیتز از بین میرود و سنتزی نو به وجود میآید. در سه زمینه عقل و عشق، شطحگویی و مخالفت با آن، ریاکاری و بیریایی دیالکتیک از نوع دوم است؛ یعنی تز و آنتی تز از بین نمیرود، بلکه در سنتزی نو ارتقا مییابد. در زمینه دولت و فقر، دیالکتیک از نوع سوم است؛ یعنی تز و آنتیتز در سنتزی الزاماً پارادوکسیکال جمع شده است. در زمینه عشق زمینی و آسمانی، دیالکتیک از نوع چهارم است؛ یعنی تز و آنتیتز اجزایی از کل (سنتز) به شمار میرود. در جبر و اختیار، درستدیدن و بددیدن، مرگاندیشی و عرفان، حافظ قرآن و حافظ درباری، دیالکتیک از نوع پنجم است؛ یعنی تز و آنتیتز به تناوب اثبات میشود، اما همدیگر را نفی نمیکند و حتی به سنتز روشنی نمیرسد. بنابراین میتوان گفت در غزلیات حافظ با توجه به تقابلهای دوگانه، انواعی از دیالکتیک وجود دارد و همین زمینه دیالکتیکی یکی از مبانی جمالشناسی شعر اوست.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ادبیات کلاسیک دریافت: 1399/3/19 | پذیرش: 1400/2/15 | انتشار: 1400/4/31