Daneshgar M, Abbasi Z, Madani Razaghi M, Mohamadi N. Writing skills and sub-skills assessment in AMZA test in comparison with American and British secondary education systems and manuscripts analysis of Iranian high school graduates. LIRE 2021; 17 (69) :35-61
URL:
http://lire.modares.ac.ir/article-41-50015-fa.html
دانشگر مریم، عباسی زهرا، مدنی رزاقی مرضیه، محمدی ندا. ارزشیابی مهارت و خردهمهارتهای نوشتن در آزمون اَمزا در مقایسه با نظامهای آموزشی متوسطه امریکا و بریتانیا و بررسی دستنوشتههای دانشآموختگان نظام متوسطه ایران. پژوهشهای ادبی. 1399; 17 (69) :35-61
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-50015-fa.html
1- فرهنگستان زبان و ادب فارسی
2- دانشگاه تربیت مدرس
3- علوم پزشکی تهران
چکیده: (5344 مشاهده)
بررسی خردهمهارتهای نوشتن در آزمون اَمزا در مقایسه با دو آزمون ارزیابی برنامه درسی ملی بریتانیا NCA و ارزشیابی تحصیلی ملی امریکا NAEP و تحلیل ارزشیابی مهارت نوشتن و ارائه الگویی برای ارزشیابی این مهارت باتوجه به خردهمهارتهای آن، هدف این مطالعه است. مقایسه خردهمهارتها در این سه آزمون نشان داد ارزشیابی تحصیلی ملی امریکا NAEP به خردهمهارتهای بیشتری نسبت به دو آزمون دیگر در بریتانیا و ایران توجه کرده است. نمونه آماری موردمطالعه، 270 نفر از دانشآموختگان دوره متوسطه تهران هستند و تصحیح و تحلیل نوشتههای آنان براساس جدول ارزشیابی محققساخته شامل شش خردهمهارت و هفده شاخص مبتنی بر برجستهسازی خردهمهارتهای نوشتاری انجام شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که متغیر جنسیت در تمام خردهمهارتهای ششگانه مهارت نوشتن معنادار است و مهارت نوشتن دختران از پسران و دانشآموختگان تجربی از دو رشته دیگر بهتر بوده است. برتری نسبی دانشآموختگان رشته انسانی در بخش «محتوا»، رشته تجربی در «انسجام» و رشته ریاضی در «دستور زبان» بوده است. همچنین ضعف «دستور زبان» در رشته علوم انسانی، و «محتوا» و «شکل» در علوم ریاضی و تجربی قابل توجه است. این نتایج تأکیدی بر این ضرورت است که برای آموزش صحیح نوشتن و ایجاد مهارتهای لازم، نیاز است هرساله ارزشیابیهای استاندارد در تمامی مقاطع سنی و تحصیلی انجام، و از نتایج برای اصلاح و تکمیل برنامه درسیـآموزشیِ «نوشتن» استفاده شود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
زبان فارسی دریافت: 1397/10/10 | پذیرش: 1399/9/4 | انتشار: 1399/10/30