دوره 17، شماره 69 - ( 1399 )                   جلد 17 شماره 69 صفحات 61-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daneshgar M, Abbasi Z, Madani Razaghi M, Mohamadi N. Writing skills and sub-skills assessment in AMZA test in comparison with American and British secondary education systems and manuscripts analysis of Iranian high school graduates. LIRE 2021; 17 (69) :35-61
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-50015-fa.html
دانشگر مریم، عباسی زهرا، مدنی رزاقی مرضیه، محمدی ندا. ارزشیابی مهارت و خرده‌مهارت‌های نوشتن در آزمون اَمزا در مقایسه با نظام‌ها‌ی آموزشی متوسطه امریکا و بریتانیا‌ ‌و بررسی دست‌نوشته‌های دانش‌آموختگان نظام متوسطه ایران. پژوهش‌های ادبی. 1399; 17 (69) :35-61

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-50015-fa.html


1- فرهنگستان زبان و ادب فارسی
2- دانشگاه تربیت مدرس
3- علوم پزشکی تهران
چکیده:   (4370 مشاهده)
بررسی خرده‏مهارتها‏ی نوشتن در آزمون اَمزا در مقایسه با دو آزمون ارزیابی برنامه درسی ملی بریتانیا NCA و ارزشیابی تحصیلی ملی امریکا NAEP و تحلیل ارزشیابی مهارت نوشتن و ارائه الگویی برای ارزشیابی این مهارت باتوجه به خرده‌مهارتهای آن، هدف این مطالعه است. مقایسه خرده‏مهارتها در این سه آزمون نشان داد ارزشیابی تحصیلی ملی  امریکا  NAEP به خرده‏مهارت‏های بیشتری نسبت به دو آزمون دیگر در بریتانیا و ایران توجه کرده است. نمونه آماری موردمطالعه، 270 نفر از دانش‌آموختگان دوره متوسطه‌ تهران هستند و تصحیح و تحلیل نوشته‌های آنان براساس جدول ارزشیابی محقق‌ساخته شامل شش خرده‌مهارت و هفده شاخص مبتنی بر برجسته‌سازی خرده‌مهارتهای نوشتاری انجام شده است. یافته‌های مقاله نشان می‏دهد که متغیر جنسیت در تمام خرده‌مهارتهای ششگانه مهارت نوشتن معنادار است و مهارت نوشتن دختران از پسران و دانش‏آموختگان تجربی از دو رشته دیگر بهتر بوده است. برتری نسبی دانش‌آموختگان رشته انسانی در بخش «محتوا»، رشته تجربی در «انسجام» و رشته ریاضی در «دستور زبان» بوده است. هم‌چنین ضعف «دستور زبان» در رشته علوم انسانی، و «محتوا» و «شکل» در علوم ریاضی و تجربی قابل توجه است. این نتایج تأکیدی بر این ضرورت است که برای آموزش صحیح نوشتن و ایجاد مهارتهای لازم، نیاز است هرساله ارزشیابیهای استاندارد در تمامی مقاطع سنی و تحصیلی انجام، و از نتایج برای اصلاح و تکمیل برنامه درسی‌ـ‌آموزشیِ «نوشتن» استفاده شود.
 
متن کامل [PDF 869 kb]   (827 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: زبان فارسی
دریافت: 1397/10/10 | پذیرش: 1399/9/4 | انتشار: 1399/10/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.