دوره 1، شماره 2 - ( 1382 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 90-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The nature of poem from the literature critics’ view points (from Plato to Derrida). LIRE 2003; 1 (2) :73-90
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-10782-fa.html
حسینی مؤخر سید محسن. ماهیت شعر از دیدگاه منتقدان ادبی اروپا (از افلاطون تا دریدا)‌. پژوهش‌های ادبی. 1382; 1 (2) :73-90

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-10782-fa.html


دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (2495 مشاهده)
نظریه‌پردازان ادبی از دیر باز تاکنون از چشم‌اندازهایی مختلف به شعر و ماهیت آن نگریسته‌اند. پیش از همه، افلاطون و ارسطو بودندکه شعر را چونان دیگر مقوله‌های هنری، تقلید از طبیعت دانستند. این نظریه که سنگ بنای دیگر نظریه‌های ادبی هم بود تا روزگار معاصر هم تداوم یافت.
در اوایل قرن بیستم و همزمان با پیدایش نظریات جدید فلسفی و زبانشناختی، بوطیقاهایی جدید پدید آمد که در آن برخلاف نظریه‌های کلاسیک، زبان شعر بتدریج وظیفه انتقال پیام و معنی را از دست می‌داد.
مطالعه درباره زبان (جنبه عینی) اثر، محور تدریجی معنی یا چند معنایی شعر و نیز دخالت دادن مخاطب در خلاقیت ادبی اثر از جمله برجسته‌ترین ویژگیهای نظریه‌هایی چون صورتگرایی، ساختارگرایی ، نشانه‌شناسی، تأویل متن و ساختار شکنی است.
یکی از نکاتی که در بررسی تحلیلی این نظریه‌های شعری بیش از نتایج دیگر به چشم می‌آید تعدد و تنوع چشم‌اندازهایی است که به واسطه آن، شعر و ماهیت آن بارها مورد کندوکاو و بررسی قرار گرفته است.
 
متن کامل [PDF 843 kb]   (2275 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: نقد ادبی
دریافت: 1382/7/29 | پذیرش: 1382/9/14 | انتشار: 1382/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.