دوره 10، شماره 40 - ( 1392 )                   جلد 10 شماره 40 صفحات 88-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Concept of ‘Another Person’ in Anthropology of Bakhtin and Mystical Anthropology. LIRE 2013; 10 (40) :63-88
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-84-fa.html
قبادی حسینعلی، رامین‌نیا مریم. مفهوم «دیگری» و «دیگربودگی» در انسانشناسی باختین و انسانشناسی عرفانی. پژوهش‌های ادبی. 1392; 10 (40) :63-88

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-84-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه گنبد کاووس
چکیده:   (10592 مشاهده)
توجه به «دیگری» به عنوان سویه اصلی شناخت در هسته اصلی انسانشناسی باختین قرار دارد. با اینکه در نگرشهای نوین فلسفی نیز بر لزوم وجود دیگری به عنوان فاعل شناسا نه موضوع شناسایی تأکید شده است، باختین با گسترش مفهوم و جایگاه «دیگری»، پایه‌های انسانشناسی خود را بر کنش دوسویه من-دیگری،  بنا می‌کند و تا بدانجا پیش می‌رود که دیگری را بر «من»،  فراتر برده نظریه «دیگربودگی» را مطرح می‌سازد. مسئله دیگری و دیگربودگی از سوی باختین،  افقهای نوینی در پیوندهای انسانی و مناسبات آنها در برقراری روابط دوسویه،  همدلانه و برابر، در عصر معاصر گشود. در انسانشناسی عرفانی نیز مسئله «دیگری» همواره مورد توجه بوده است؛  چنانکه می‌توان ادعا کرد که مدار عرفان بر «دیگری» می‌چرخد و در غایت خود در مسئله فنا و بقا که تعبیری از دیگربودگی است،  استوار می‌گردد. در این جستار تلاش بر این است که مفهوم و جایگاه «دیگری» و «دیگربودگی» در انسانشناسی باختین و انسانشناسی عرفانی کاویده شده،  نشان داده شود که مکتب عرفان با رویکرد اخلاقگرایانه و باختین  با رویکرد معرفت‌شناسانه و اجتماعی بر درک و تبیین بایستگی وجود و ترجیح دیگری در حیات انسانی تأکید کرده‌اند.
متن کامل [PDF 684 kb]   (3953 دریافت)    
موضوع مقاله: مکتبهای ادبی
دریافت: 1391/8/29 | پذیرش: 1392/6/1 | انتشار: 1392/6/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.