1- دانشگاه جیرفت
2- دانشگاه جیرفت ، dehrami3@gmail.com
چکیده: (1691 مشاهده)
هدف این مقاله مقایسه وجوه ارتباطی تلمیح در متون غنایی(غزلیات سعدی) و تعلیمی(بوستان) بهمنظور بررسی الزامات هنجارهای ادبی و ژانری حاکم بر متون ادبی با رویکردی ساختاری است. با اینکه مؤلف این دو متن، ذهنیتی واحد دارد و از تلمیحات مشترکی استفاده کرده، اصول ژانری، باعث تغییراتی در کارکردهای ارتباطی آنها شده است. گرایش متون غنایی به تلمیحات عاطفی در برابر برجستگی تلمیحات ترغیبی در متون تعلیمی، تلمیحات مؤلفمحور در متون غنایی در مقابل تلمیحات مخاطبمحور در متون تعلیمی، جهتگیری تلمیحات غنایی به سمت قطب استعاری زبان بر خلاف برجستگی قطب مجازی تلمیحات در متون تعلیمی از مهمترین پیامدهای تأثیر قواعد ژانری بر کارکردهای ارتباطی تلمیح در آثار غنایی و تعلیمی سعدی است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
زیبا شناختی شعر دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1401/2/10