دانشگاه جامع علمی کاربردی اراک
چکیده: (4136 مشاهده)
زاویه دید، دریچهای است که نویسنده پیش روی خواننده میگشاید تا از رهگذر آن رخدادهای داستان نگریسته شود. راوی و بازتابنده تا زمانی ارزشمندند که بتوانند صدای خود را داشته باشند؛ زمانی که در تله راوی خودمختار گرفتار گردند، روایت به «آسیب صدا » دچار آمده و داستان به «تکصدایی» میانجامد.
گزارش پیش رو در چارچوب بخشبندی «ژرار ژنت» انجام پذیرفته و پنج گونه از زاویه دید در داستانهای «سیمین دانشور» سنجیده شدهاند.خواست این جستار آن است که دریابد زاویه دید در داستانهای دانشور تا چه اندازه بر سازوکار راوی و بازتابنده تأثیر گذاشتهاند و دخالت نویسنده در کدام زاویه دید نادر بوده است. این گفتار در کندوکاوهای خویش دریافته است که در داستانهای دانشور دو گونه «صدا» وجود دارد. نخست صدای شخصیت، راوی یا بازتابنده است که صداهای «درون متن» را میسازند و دوم، صداهای «فرامتن» است که افزون بر متن قرار گرفتهاند. در بخشی از زاویه دیدها صداهای فرامتن بیشتر وجود دارد و در پارهای دیگر، صداهای درون متن، بایستگی خود را دارا هستند.
گردآوری دادهها به پشتیبانی فن کتابخآنهای و فیشبرداری انجام یافته که با روش «توصیفی- تحلیلی» سنجیده شدهاند. در پایان نمودار آماری، چشمانداز زاویه دید و پراکندگی صدای فرامتن در داستانها را نشان خواهد داد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
ادبیات معاصر / داستان / رمان دریافت: 1398/8/6 | پذیرش: 1398/8/6 | انتشار: 1398/8/6