وزن و قافیۀ سه‌خشتی‌های کرمانجی

نویسنده
دانشگاه بجنورد
چکیده
 سه ­خشتی­ ها شناسنامۀ شعر کرمانجی است؛ سروده­ها ی سه مصراعی موزون و مقفّی که گاهی ردیف هم دارد. اساس وزن در این نوع شعر، تساوی تعداد هجاهاست؛ بنابراین وزن آن «هجایی» است. کانون اصلی سه­ خشتی­ ها مناطقی از غرب فلات ایران بوده است که پس از کوچ بزرگ ایلات کرمانج در دورۀ صفویه از آن نواحی به خراسان، میراث ادبی­شان را هم با خود منتقل کردند. 
تبارِ اصلی سه­ خشتی­ ها به ­سروده ­های هجایی ایرانِ پیش از اسلام مانند خسروانی ­ها و اورامن­ ها بازمی­ گردد. هدف مقاله، نمایاندن وزن هجایی و قواعد خاصّ قافیه در این سروده­ هاست. پرسش­ های اصلی پژوهش این است که با وجود طبع ­آزمایی برخی شاعران کرمانج در وزنهای عروضی و قالبهای دوبیتی/ رباعی، مثنوی، غزل و... کدام قالب شعری و چه نوع وزنی برای گویشوران این زبان، مأنوستر است و اینکه آیا قواعد قافیه در سه­ خشتی­ ها همان قواعد حاکم بر شعر عروضی است یا از گونه­ ای دیگر است.
 نتایج تحقیق نشان می­ دهد سه­ خشتی­ های هجایی که غالباً با آواز یا ترکیبی از ساز وآواز، انشاد می شود، با ذاتِ زبانِ کرمانجی و دستگاهِ موسیقایی ذهنِ گویشوران این زبان سازگارتر است؛ حتّی شنوندگان غیرکرمانج نیز هماهنگی موسیقایی این سروده ­ها را با کمکِ کشش­ های هجایی که خواننده در هنگام خوانش ایجاد می­ کند، درمی­ یابند. قواعد قافیه ­پردازی در سه ­خشتی­ ها، نسبت به شعر رسمی متفاوت و تابعِ ذوق سرایندگان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


بهار، محمّد تقی؛(1351) بهار و ادب فارسی: مجموعه یکصد مقاله از ملک الشعرا بهار؛ ج. 1، به کوشش محمّد گلبن، تهران: فرانکلین.
بیدکی، هادی؛(1395) سه­خشتی­های کرمانجی؛ تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
پرهیزی، عبدالخالق؛(1396) وزن شعر کردی و تطبیق آن با وزن شعر فارسی؛ تهران: فردوس.
تبریزی، محمدحسین بن خلف؛(1342) برهان قاطع؛ به اهتمام محمد معین، ج 1 و 2، چ دوم، تهران: کتاب­فروشی ابن سینا.
تفضلی، احمد؛(1376) تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام؛ به کوشش ژاله آموزگار، تهران: سخن.
توحّدی، کلیم الله؛(1359) حرکت تاریخی کرد به خراسان در دفاع از استقلال ایران؛ مشهد: بی نا.
ـــــــــ ؛(1374) ترانه­های کرمانجی خراسان (202 ترانه هشت هجایی)؛ مشهد: واقفی.
ـــــــــ ؛(1390) مشهد: مصاحبه. (21 اردیبهشت ).
ـــــــــ ؛(1392) کلیدر در اسناد و واقعیات (خانِ کلمیشی)؛ مشهد: کلیم­الله توحّدی.
ثعالبی نیشابوری، ابومنصور؛(1376) ثمار القلوب فی المضاف و المنسوب؛ ترجمه رضا انزابی­نژاد، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
حسین­پور، اسماعیل؛(1393) دیار و دوتار: تحلیل سه­خشتی­های کرمانجی کردهای خراسان؛ ویراستار: گلی شادکام و حسن فریدی، قم: عموعلوی.
حسینی، عبدالرشید بن عبدالغفور؛(بی‌تا) فرهنگ رشیدی؛ تحقیق و تصحیح: محمد عباسی، ج 1، تهران: کتاب­فروشی بارانی.
روشان، حسن؛(1389) چیکسای؛ ویراستار: گلی شادکام، مشهد: شاملو.
زرقانی، سید مهدی؛(1388) تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی؛ تهران: سخن.
سپاهی لائین، علیرضا؛(1376) «سه­خشتی، شعر ویژه کرمانج‌ها»؛ مجله شهر، س 4، ش بیست و یکم، ص 158-163.
شاه­حسینی، ناصرالدین؛(1367) شناخت شعر؛ تهران: هما، .
صفی­زاده، صدیق؛(1375) کلام خزانه یا سرانجام: یکی از متون کهن یارسان؛ تصحیح و ترجمه: صدیق صفی­زاده، تهران: هیرمند، .
طبیب­زده، امید؛(1391) «مقایسه اقوال ایزدی­ها با کلامات یارسان در پرتو برخی سروده­های ایرانی غربی»؛ ادب پژوهی، ویژه­نامۀ زبان وگویش، ش بیستم، ص 53- 74.
علی­پور، اسماعیل؛(1395) «معرفی سروده‌هایی از شاخة ادبیات شفاهی ایران: سه‌خشتی‌های کُرمانجی»؛ زبان فارسی و گویش­های ایرانی، دورۀ 1، ش 1، ص 113- 131.
علی­پور، اسماعیل؛ نیک­بخت، عباس؛ شعبانزاده، مریم؛(1398) «تاریخ ادبیّات نویسی تطبیقی فارسی و عربی براساس الگوی انواع ادبی»، کاوشنامه ادبیات تطبیقی، دورۀ 9، ش 33، ص 81- 102.
مسیح، هیوا؛(1393) سه­خشتی: ترانه­های کوچک کرمانج؛ چ دوم، تهران: نگاه.
مه‌رو، سیاوش؛(1389)  شعر گرمانجی در موسیقی مقامی گرمانجی خراسان؛ بجنورد: جهانی.
ناتل خانلری، پرویز؛(1327) تحقیق انتقادی در عروض فارسی و چگونگی تحوّل اوزان غزل؛ تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
وحیدیان کامیار، تقی؛(1357) بررسی وزن شعر عامیانۀ فارسی؛ تهران: آگاه.