این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی انتقادی کتاب دستور زبان فارسی برپایۀ نظریۀ گشتاری، تألیف مهدی مشکوه الدینی، سرفصل درس دستور زبان فارسی2 در مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که این کتاب از جنبه هایِ طرح و بررسی بسیاری از مباحث بنیادینِ دستور زبانشناختی، توضیح و تفصیل بسیاری از مباحث دستور سنتی بر پایۀ علم زبانشناسی و ارائۀ نمونه مثالها منبعی درخور برای این درس به شمار میآید؛ اما ازلحاظ انطباق با سرفصلهای تعیین شده در برنامۀ درسی، همچون تعریف نظریه در زبانشناسی، معرفی اجمالی نظریات مختلف نحوی و بیان تفاوتهای عمدۀ دستور سنتی با دستورهای زبانشناختی و ساختار بویژه نقص در فصلبندی مطالب، پیچیدگی زبان و اشکال در شماره گذاری عنوانهای اصلی و فرعی و محتوا شامل کاستی در تعاریف و مفاهیم و نادرستیِ برخی نمونه مثالها نارساییهایی قابل تأمل و نیازمند به بررسی نیز دارد که این پژوهش می تواند در بازنگری و رفع آن مؤثر واقع شود.
شعبانی,بهرام . (1404). تأملی انتقادی در کتاب دستور زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ گشتاری، تألیف مهدی مشکوهالدینی. پژوهشهای ادبی, 22(87), 109-130. doi: : 10.2634/Lire.22.87.109
MLA
شعبانی,بهرام . "تأملی انتقادی در کتاب دستور زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ گشتاری، تألیف مهدی مشکوهالدینی", پژوهشهای ادبی, 22, 87, 1404, 109-130. doi: : 10.2634/Lire.22.87.109
HARVARD
شعبانی,بهرام. (1404). 'تأملی انتقادی در کتاب دستور زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ گشتاری، تألیف مهدی مشکوهالدینی', پژوهشهای ادبی, 22(87), pp. 109-130. doi: : 10.2634/Lire.22.87.109
CHICAGO
بهرام شعبانی, "تأملی انتقادی در کتاب دستور زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ گشتاری، تألیف مهدی مشکوهالدینی," پژوهشهای ادبی, 22 87 (1404): 109-130, doi: : 10.2634/Lire.22.87.109
VANCOUVER
شعبانی,بهرام. تأملی انتقادی در کتاب دستور زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ گشتاری، تألیف مهدی مشکوهالدینی. پژوهشهای ادبی, 1404; 22(87): 109-130. doi: : 10.2634/Lire.22.87.109