«آسیب‌شناسی نگارش دانشگاهی؛مط العه موردی بررسی شیوه‌نامه‌های نشریات علمی - پژوهشی حوزه زبان و ادبیات فارسی»

نویسندگان
دانشگاه بین المللی امام خمینی
چکیده
نگارش علمی یکی از انواع نگارش است که برای تولید محتوای علمی، ثبت اندیشه‌ها و آموزش دانش به مخاطبان خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از انواع این شیوه از نگارش ، مقاله است که برای چاپ آنها در نشریات علمی پژوهشی، شیوه‌نامه‌های خاص وجود دارد. غالب شیوه‌نامه‌ها، کاستیهای نگارشی، ساختاری، محتوایی و روش‌شناختی دارد. هدف اصلی این پژوهش، که به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده، آسیب‌شناسی شیوه‌نامه‌های نشریات علمی پژوهشی حوزه زبان و ادبیات فارسی و ارائه یک شیوه‌نامه مطلوب است. با بررسی ده شیوه‌نامه منتخب و انطباقشان با شیوه نامه مطلوب، که بر آمده از منابع علمی است، این نتیجه به دست آمد که غالب شیوه‌نامه‌ها در بخشهای مختلف صوری، ساختاری ، محتوایی، نگارشی و روش شناختی ابهام و کاستی دارد. شیوه‌نامه معیار ارائه شده در این پژوهش، می تواند الگوی مناسبی برای اصلاح شیوه‌نامه‌های نشریات حوزه زبان و ادبیات فارسی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات