نگارش علمی یکی از انواع نگارش است که برای تولید محتوای علمی، ثبت اندیشهها و آموزش دانش به مخاطبان خاص مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از انواع این شیوه از نگارش ، مقاله است که برای چاپ آنها در نشریات علمی پژوهشی، شیوهنامههای خاص وجود دارد. غالب شیوهنامهها، کاستیهای نگارشی، ساختاری، محتوایی و روششناختی دارد. هدف اصلی این پژوهش، که به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده، آسیبشناسی شیوهنامههای نشریات علمی پژوهشی حوزه زبان و ادبیات فارسی و ارائه یک شیوهنامه مطلوب است. با بررسی ده شیوهنامه منتخب و انطباقشان با شیوه نامه مطلوب، که بر آمده از منابع علمی است، این نتیجه به دست آمد که غالب شیوهنامهها در بخشهای مختلف صوری، ساختاری ، محتوایی، نگارشی و روش شناختی ابهام و کاستی دارد. شیوهنامه معیار ارائه شده در این پژوهش، می تواند الگوی مناسبی برای اصلاح شیوهنامههای نشریات حوزه زبان و ادبیات فارسی باشد.
حسین آبادی,رویا و حسینی مؤخر,سید محسن . (1404). «آسیبشناسی نگارش دانشگاهی؛مط العه موردی بررسی شیوهنامههای نشریات علمی - پژوهشی حوزه زبان و ادبیات فارسی». پژوهشهای ادبی, 22(87), 87-107. doi: 10.2634/Lire.22.87.87
MLA
حسین آبادی,رویا , و حسینی مؤخر,سید محسن . "«آسیبشناسی نگارش دانشگاهی؛مط العه موردی بررسی شیوهنامههای نشریات علمی - پژوهشی حوزه زبان و ادبیات فارسی»", پژوهشهای ادبی, 22, 87, 1404, 87-107. doi: 10.2634/Lire.22.87.87
HARVARD
حسین آبادی,رویا,حسینی مؤخر,سید محسن. (1404). '«آسیبشناسی نگارش دانشگاهی؛مط العه موردی بررسی شیوهنامههای نشریات علمی - پژوهشی حوزه زبان و ادبیات فارسی»', پژوهشهای ادبی, 22(87), pp. 87-107. doi: 10.2634/Lire.22.87.87
CHICAGO
رویا حسین آبادی و سید محسن حسینی مؤخر, "«آسیبشناسی نگارش دانشگاهی؛مط العه موردی بررسی شیوهنامههای نشریات علمی - پژوهشی حوزه زبان و ادبیات فارسی»," پژوهشهای ادبی, 22 87 (1404): 87-107, doi: 10.2634/Lire.22.87.87
VANCOUVER
حسین آبادی,رویا,حسینی مؤخر,سید محسن. «آسیبشناسی نگارش دانشگاهی؛مط العه موردی بررسی شیوهنامههای نشریات علمی - پژوهشی حوزه زبان و ادبیات فارسی». پژوهشهای ادبی, 1404; 22(87): 87-107. doi: 10.2634/Lire.22.87.87