ادبیات منظوم و منثور فارسی: در جستجوی الگوهای آموزش به غیرفارسی‌زبانان

نوع مقاله : پژوهشی اصیل (کامل)

نویسندگان
دانشگاه بین‌المللی امام خمینی
چکیده
این پژوهش در پی آن است که برای نخستین بار به این پرسش پاسخ دهد که کارآمدترین الگو برای آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسی‌زبانان چیست. در این پژوهش، پس از مرور الگوهای آموزش ادبیات به خارجیان با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته، که اعتبارسنجی‌ شده است به ارزیابی الگوی کارآمد آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسی­زبانان از دیدگاه مدرس و کارشناسان پرداخته می‌شود. 52 پرسشنامه به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده در میان شرکت‌کنندگان این پژوهش توزیع شد. نتایج واکاوی داده‌های پرسشنامه‌های 52 شرکت‌کننده با تفاوت معنا‌داری نشان می‌دهد که هم در مورد ادبیات منظوم و هم در مورد ادبیات منثور، الگوی یکپارچه در رتبه‌ اول، الگوی رشد فردی ‌در رتبه‌ دوم، الگوی فرهنگ‌محور ‌در رتبه‌ سوم و الگوی زبان‌محور در رتبه‌ چهارم از نظر اهمیت قرار می‌گیرد. یافته‌های پژوهش هم‌چنان نشانگر این است که از دیدگاه مدرسان آموزش زبان و ادبیات فارسی، میان الگوهای آموزش ادبیات منظوم با الگوهای آموزش ادبیات منثور به غیرفارسی‌زبانان تفاوتی نیست. دستاوردهای این پژوهش به افزایش دانش زمینه‌ آموزش هرچه کارآمدتر ادبیات فارسی و به تهیه‌ منابع آموزشی نظریه ‌بنیاد، علمی و معتبر برای غیرفارسی‌زبانان کمک می‌کند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Al-Mahrooqi, Rahma. (2012) "An investigation of literature teaching methodologies at a higher educational institution in Oman." TESOL Journal 6, no. 1: 172-180.
Barrette, Catherine M., Kate Paesani, and Kimberly Vinall. (2010) "Toward an integrated curriculum: Maximizing the use of target language literature." Foreign Language Annals 43, no. 2: 216-230.
Bernhardt, Elizabeth. (2003)"Research into the teaching of literaturein a second language: What it says and how to communicate it to graduate students.": 206-221.
Bibby, Simon, and Tara McIlroy.(2013)"Literature in language teaching: What, why, and how." The language teacher 37, no. 5: 19-21.
Bélanger, Audrey. (2015) "Pourquoi enseigner la littérature au secondaire?" Québec français, 175: 40-41.
Bobkina, Jelena, and Elena Dominguez. (2014) "The use of literature and literary texts in the EFL classroom; between consensus and controversy." International Journal of Applied Linguistics and English Literature 3, no. 2: 248-260.
Carter, Ronald & Long, Michael. (1991) Teaching Literature. London: Longman.
Choudhary, Sanju. (2016) "A Literary Approach to Teaching English Language in a Multicultural Classroom." Higher Learning Research Communications 6, no. 4: n4.
Dhanapal, Saroja. (2010) "Stylistics and reader response: An integrated approach to the teaching of literary texts." Literacy Information and Computer Education Journal 1, no. 4: 233-240.
Divsar, Hoda, and Abdorreza Tahriri. (2009) "Investigating the Effectiveness of an Integrated Approach to Teaching Literature in an EFL Context." Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics 13, no. 2: 105-116.
Erkaya, Odilea. Rocha. (2005) "Benefits of using short stories in the EFL Context". Asian EFL Journal, 8: 1-13.
Ghosn, Irma. K. (2002) "Four good reasons to use literature in primary school ELT". ELT Journal, 2 (56),: 172-179.
Healy, Sandra. (2010) "Literature in the EFL Classroom: From theory to practice.". 42, 178-191.
Lazar, G. (2009) Literature and Language Teaching: A guide for teachers and trainers. (19th printing). Cambridge: Cambridge University Press.
Lima, Chris. (2005) "Is the rest silence…?" IATEFL no. 186. Retrieved from http://www.iatefl.org/iatefl/iatefl-voices
Khatib, Mohammad, Ali Derakhshan, and Saeed Rezaei. (2011) "Why & Why Not Literature: A Task-based approach to teaching literature." International Journal of English Linguistics 1, no. 1: 213.
Maley, Alan. (1989) Down from the Pedestal: Literature as Resource. In Literature and the Learner: Methodological Approaches. Cambridge: Modern English Publications.
McKay, Sandra Lee. (2014) "Literature as content for language teaching. In Celce-Murcia, M. (Ed.). " Teaching English as a second or foreign language: 488-500.
Padurean, Alina Nicoleta. (2015) "Approaches to teaching literature in EFL classrooms." Journal of Romanian Literary Studies 06: 195-200.
Timucin, Metin. (2001) "Gaining insight into alternative teaching approaches employed in an EFL literature class." Revista de Filología y su Didáctica 24: 269-293.
Van, Truong. Thi. My. (2009) "The relevance of literary analysis to teaching literature in the EFL Classroom.” English Teaching Forum 47, no. 3: 2-9.
Yimwilai, Supaporn. (2015) "An Integrated Approach to Teaching Literature in an EFL Classroom." English Language Teaching 8, no. 2: 14-21.