بررسی نگرش، چالشها و فعالیتهای آموزگاران ابتدایی در مناطق عرب‌نشین و تکزبانه (مطالعه موردی استان تهران و خوزستان در سال تحصیلی 1400-1399)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشگاه علامه طباطبایی
3 دانشگاه تهران
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسه میزان آشنایی آموزگاران دوره ابتدایی با سند برنامه‏درسی ملی در تهران و خوزستان و بررسی نظر آنان درزمینه محتوای سند ملی برنامه‏درسی، تأثیر‏ منابع آموشی به زبان فارسی در مناطق عرب نشین بر آموزش و مشکلات و چالشهای آموزگاران ابتدایی در این مورد و فعالیتهای کلاسی آنان است. داده‏های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته و پرسشنامه برگرفته از تحقیقات مشابه به‏صورت میدانی گردآوری شد. 160 آموزگار کلاس اول ابتدایی خانم و آقا در تهران و خوزستان در پژوهش همکاری کردند. تحلیل توصیفی داده‏ها‏ براساس آزمونهای مختلف آماری انجام شد. مقایسه میانگین نمره گویه‏های شاخص اطلاع از برنامه‏درسی ملی در آموزگاران تهران و خوزستان نشان داد، هرچند آموزگاران تهران و خوزستان از سند ملی برنامه‏درسی و محتوای آن اطلاعات و اگاهی کافی ندارند در مقایسه دو گروه مشخص شد آموزگاران تهران نسبت‏به آموزگاران استان خوزستان آشنایی بیشتری با سند برنامه‏درسی ملی و محتوای آن دارند. هم­چنین نتایج مقایسه مدرسان درباره محتوای سند برنامه‏درسی ملی ارائه‏شد. براساس یافته‏های این مطالعه، آموزگاران ابتدایی خوزستان تأثیر محتوای زبان فارسی را بر آموزش نامطلوب ارزیابی کردند و سطح مهارت زبان فارسی آموزگاران و دانش‏آموزان را برای انتقال دانش و تدریس ناکافی دانستند و تأثیر‏ زبان فارسی را بر آموزش و مشکلات در آموزگاران خوزستان بیش از حد متوسط ارزیابی کردند‏. از نظر آموزگاران خوزستان، کتابهای زبان فارسی نه‏تنها کارآمد نیست، بلکه به مشکلات آموزشی آنها می‌افزاید و آنان فعالیتهای گوناگونی برای رفع این چالش در کلاس انجام می‏دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات