مبانی معنا‌شناسانه در زیبایی شناسی عرفانی عطار

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشگاه الطهرا
2 دانشگاه الزهرا
چکیده
این پژوهش در صدد پاسخ به این پرسش است که مبانی معناشناسانه در زیبایی شناسی فرید الدین عطار نیشابوری چیست. برای رسیدن به پاسخ این پرسش با شیوه توصیفی تحلیلی ابتدا مبانی، زیبایی، زیباشناسی و شناخت با توجه به کتابهای فلسفی و هنری تعریف شد. پس از آن به دلیل قابل تعریف نبودن زیبایی به مؤلفه­های آن پرداخته شد. مبانی معناشناختیزیبایی شناسی در عرفان اسلامی شامل سه دسته مبانی معناشناسی، معرفت شناسی و هستی شناسی می­شود. در این پژوهش معناشناسی زیبایی شناسی در چهار اثر عطار مورد بررسی قرار گرفته است. مبنای اول، تعریف زیبایی در عرفان و از دیدگاه عطار است که شامل همه هستی است؛ زیرا عالم ناسوت، آینه عالم لاهوت است و همه انعکاس نور الهی است. مبنای دوم معیارهای زیبایی است و دست کم هفت معیار زیباشناختی عطار توضیح داده شد. بر اساس آن می­توان گفت مبنای اصلی تشخیص زیبایی از نظر عطار، توجه به وجه الله است؛ یعنی با حواس ظاهری از عالم فیزیک با عقل اشراق یافته به متافیزیک و منشأ حُسن رسیدن و با ابزار دل و تزکیه به کشف معدن حُسن نایل شدن است. مبنای سوم رازگشایی از زیباییهای در پرده است. ثمره­ تجربه­ درونی کشف زیبایی، ایجاد نشاط، امید، حیرت و لذت درک وقت در کاشف آن است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1.The Holy Quran
2.Avani, Gholamreza; Spiritual wisdom and art; Tehran: Gross, 1996.
3.Amini, Abdullah; The relationship between truth and beauty with a look at Gadamer's philosophical hermeneutics; Campus: Culture Criticism, 2016.
4.Ansari, Khawaja Abdullah; Collection of other houses, the causes of positions and one hundred squares; By the efforts of Mohammad Ammar Mofid, second edition, Tehran: Molly, 2008.
5.Ibn Arabi, Mohi al-Din; The mind of the Mostofs; Leiden: Braille, 1958.
6.Babaei Mehr, Ali; The face of aesthetic wisdom in Sadra school; Tehran: Mola, 2007.
7.Papkin, Richard and Sterol, Avrum; Generalities of philosophy; Translated by Jalaluddin Mojtaba, Tehran: Hekmat, 2020.
8.Pakbaz, Rouin (2009). Encyclopedia of Art, seventh edition, Tehran: Contemporary Culture.
9.Jafari Tabrizi, Mohammad Taghi; Islamic mysticism; Fourth Edition, Tehran: Editing and publishing the works of Allameh Jafari, 2006.
10. _______________________ ; Beauty and art from the perspective of Islam; Ninth edition, Tehran: Institute for Compiling and Publishing the Works of Allameh Jafari, 2017.
11.Hafiz Shirazi; Poems; By the efforts of Khalil Khatib Rahbar, 20th edition, Tehran: Safi Alisha, 1997.
12.Zeiss, Avner; Scientific aesthetics and artistic categories; Translated by Fereydoon Shayan, Tehran: Ashna, 1984.
13.Gilson, Etienne; Introduction to Fine Arts; Essays on Art and Philosophy, translated by Bita Shamsini, Tehran: Academy of Arts, 2007.
14.Sarraj Tusi, Abu Nasr Abdullah bin Ali;; Al-Loma Fi-Tasavvof; Tehran: Asatir, 2009.
15.Suhrawardi, Shahabuddin Yahya; Collection of works by Sheikh Ishraq; Correction and introduction by Henry Carbon, Seyed Hossein Nasr, Najafgholi
16. Habib, vol. 1, second edition, Tehran: Institute of Cultural Studies and Research, 1996.
17.Sadr al-Din Shirazi, Muhammad ibn Ibrahim; Treatise on Three Principles; Edited by Seyed Hossein Nasr, Tehran: University of Rational and Movable Sciences, 1962
18._______________________ ; Translation and interpretation of divine evidence; Translated by Javad Mosleh, Tehran: Soroush 2004.
19.Attar Neyshabouri, Farid-ud-Din; Mantiq al-Tair; Edited by Mohammad Reza Shafiei Kadkani, Tehran: Sokhan, 2004.
20._______________________ ; Mystery; Edited by Mohammad Reza Shafiei Kadkani, third edition, Tehran: Sokhan, 2004.
21._______________________ ; Theology; Edited by Mohammad Reza Shafiei Kadkani, seventh edition, Tehran: Sokhan, 2008.
22._______________________ ; Misyabnameh, edited by Mohammad Reza Shafiei Kadkani, eighth edition, Tehran: Sokhan, 2019.
23.Farghani, Saeeduddin; Mashreq al-Darari (Explanation of Ibn Fariz's Ta'iya); With the suspension of Seyyed Jalaluddin Ashtiani, second edition, Qom: Islamic Propaganda Office, 2000.
24.Qaisari Rumi, Dawood ibn Mahmud ibn Muhammad; Explanation of the chapters of the ruling; By Jalaluddin Ashtiani, Tehran: Scientific and Cultural, 1996.
25.Copleston, Frederick; History of Greek and Roman philosophy; Translated by Seyed Jalaluddin Mojtaba, vol. 1, Tehran: Soroush, 1989.
26.Crawford, Dund W.; Kant and aesthetics; Insertion in the Encyclopedia of Aesthetics, third edition, Tehran: Academy of Arts, 2007.
27.Karimian Siglani, Ali; Fundamentals of Aesthetics in Islamic Mysticism; Tehran: Samat, 2013.
28.Mahallati, Shahrbanoo; Self-knowledge through the knowledge of the Lord and the journey to God; Tehran: Ahsan, 2007.
29. Motahari, Morteza; Cognition issue; Tenth edition, Tehran: Sadra, 1996.
30.Mawlawi, Jalaluddin Mohammad; Masnavi; Tehran: Green Star, 2006.
31.Momeni, Hadi and Ebrahimi, Meysam; Islamic philosophy and aesthetics; Tehran, Bayhaq Kitab, 2015.
32.Nasr, Seyed Hossein; Knowledge and the sacred; Translated by Farzad Haji Mirzaei, second edition, Tehran: Farzan Rooz, 2004.
33.Heidegger, Martin; Nietzsche; Volume 1, translated by Iraj Qanuni, Tehran: Ad, 2009.
34.Hegel, Georg Wilhelm Friedrich; Introduction to Aesthetics; Translated by Mahmoud Ebadian, Tehran: Avaz, 1984.
35.Yathribi, Seyed Yahya; Practical mysticism; Second Edition, Tehran: Book Garden, 2011.
Article
1.Bani Najjarian, Rashin and Heidari Nouri, Reza;” Sadegh Aesthetics in the mysticism of Attar and Rumi” Quarterly Journal of Comparative Studies Literature, 2020, No. 52; Pp. 143-163.
Thesis
1.Mehdi Pour, Hassan 2014. Mystical ethics of Attar Neyshabouri, Ph.D. Qom: Imam Khomeini and Islamic Revolution Research Institute.