چرا مجالس‌النفائس نقطه عطفی در سنّت تذکره‌نویسی است؟

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسنده
دانشگاه فردوسی
چکیده
مجالس ­النفائس تذکره ­ای به زبان ترکی است که پس از انتشار، پنج نوبت به زبان فارسی ترجمه شد و اکثریت قریب به اتفاق تذکره ­های پس از آن نیز کمابیش تحت تأثیر شیوه این اثر هستند تا آنجا که می­توان سنت تذکره ­نویسی در ایران را به دو دوره پیش و پس از مجالس­ النفائس تقسیم کرد. پرسش اصلی مقاله در همین نقطه شکل می­ گیرد: وجه تشخص و تمایز این تذکره در چیست؟ پاسخ را باید در ویژگیهای ساختاری تذکره سراغ جست. هم از این روی، پس از مروری کوتاه بر ابعاد شخصیتی نویسنده به تحلیل ساختاری تذکره پرداخته ­ایم و در ادامه نظم گفتمانی جهان بیرون و درون متن را واکاویده ­ایم تا نشان دهیم که این ساختار متفاوت بر چه مبانی گفتمانی­ای بنا نهاده شده ­است. بررسی شیوه­ ها و شگردهای رده ­بندی و طبقه­ بندی شاعران، شیوه معرفی چهره ­ها و مسأله نقد شعر و شاعران سه موضوع محوری دیگری است که ارکان روش ­شناختی مجالس ­النفائس را نشان می ­دهد. ساختار این تذکره به گونه‌های مختلف بر سنت تذکره­ ­نویسی فارسی قرن دهم تا چهاردهم تأثیر مستقیم یا غیر مستقیم دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1. Adib To Ashraf Zadeh.Reza. (1388). “The method of critique and critique in the Majlis al-Nafais” in Journal of Persian Literature, Islamic Azad University of Mashhad, No. 24, pp. 56-34.
2. Amir Ali Shir Navaee. Ali Shir ben Kichkanah.(1398). Majalis al Nafais. Correction and research by Hadi Bidaky. Tehran: pub Mahmod Afshar in partnership Sokhan.
3. Bidaki. Hadi & others. (1396). “A Critical Study of the Poets of Majalis Al-Nafais in Arafat Al-Asheqin” in
Quarterly Journal of New Literary Essays. Volume 50, No 198, PP 115-97.
4. Beigi Habib Abadi. Parviz. (1388). reflection of the Majalis Al Nafais.Tehran: Amir Kabir.
5. Hoseini. Zakieh. (1397). Investigating the cultural, literary and social situation in the Majalis Al-Nafayis. (master thesis). Al Zahra university.
6. Radfar Saeed & Fotodi Roodmajani. (1398a).“The historical course of contemporarypainting in Persian biographies and the factors influencing its developments” in history of literature. Vol 12. No 85. PP 121-146.
7. Radfar .Saaed & Footohi Rodmajani. Mahmood. (1398 b). “the Majalis Al Nafsis A turning point in contemporary writing” in Literary Criticism and Theory. Vol 4. No 7. PP 23-46.
8. Zarghani. S.Mahdi. (1398). History of Iranian literature and Persian language territory. Tehran: Fatemi.
9. Farrokhi.Yazdan. (1395). “Poet craftsmen in the Timurid era” in narrative history. No 2. PP 1-17.
10.Yahaghi. Moohamad Jafar. (1393). “Majalis Al Nafais” in Encyclopedia of Persian Language and Literature. Vol 5. Tehran: Academy of Persian Language and Literature.