نگارندگان این پژوهش با هدف دستیابی بهشیوهها و کارکردهای بلاغی و هنری ایجاز در شعر معاصر، سه جریان شعری نیمایی، سپید و شعرکوتاه را برگزیده و از هر جریان، آثار مکتوب یک چهره شاخص را بررسی و تحلیل کردهاند. با بررسی شعرهای نیمایی نیمایوشیج، شعرهای سپید شاملو و شعرهای کوتاه منصور اوجی، شیوههای دستیابی به ایجاز در سه حوزه نشان داده شد که عبارت است از: ایجاز حذف (حذف فعل و حذف آغازین و پایانی)، ایجاز قصر(نماد و تلمیح) وایجاز دستوری (قید، واژهسازی و تغییر فعل) که با انگیزهها و کارکردهایی چون قافیهسازی و تقویت موسیقی، پرهیز از تداعی حسرت، تأکید بر یک واژه یا مفهوم، نمایشیکردن اندیشه، تعلیق معنا، ابهامآفرینی، فضاسازی، انتقال مفاهیم گسترده، توسعه زبان و خلق غرابت و آشناییزدایی صورت گرفته است.
هاشمی,سید محمد , ستاری,رضا و محمودی,معصومه . (1399). شیوهها و کارکردهای هنری ایجاز در شعر معاصر (با تکیه بر اشعار نیما، شاملو، اوجی). پژوهشهای ادبی, 17(70), 169-193.
MLA
هاشمی,سید محمد , ستاری,رضا , و محمودی,معصومه . "شیوهها و کارکردهای هنری ایجاز در شعر معاصر (با تکیه بر اشعار نیما، شاملو، اوجی)", پژوهشهای ادبی, 17, 70, 1399, 169-193.
HARVARD
هاشمی,سید محمد,ستاری,رضا,محمودی,معصومه. (1399). 'شیوهها و کارکردهای هنری ایجاز در شعر معاصر (با تکیه بر اشعار نیما، شاملو، اوجی)', پژوهشهای ادبی, 17(70), pp. 169-193.
CHICAGO
سید محمد هاشمی, رضا ستاری و معصومه محمودی, "شیوهها و کارکردهای هنری ایجاز در شعر معاصر (با تکیه بر اشعار نیما، شاملو، اوجی)," پژوهشهای ادبی, 17 70 (1399): 169-193,
VANCOUVER
هاشمی,سید محمد,ستاری,رضا,محمودی,معصومه. شیوهها و کارکردهای هنری ایجاز در شعر معاصر (با تکیه بر اشعار نیما، شاملو، اوجی). پژوهشهای ادبی, 1399; 17(70): 169-193.