Writing skills and sub-skills assessment in AMZA test in comparison with American and British secondary education systems and manuscripts analysis of Iranian high school graduates

Document Type : Original Research

Authors
Abstract
The purpose of this study is examining the writing skills in AMZA test in comparison with the two tests of the British National Curriculum Assessment (NCA) and National Curriculum assessment (NAEP) and analyzing the writing skills assessment and providing a model for evaluating writing skill and sub-skills. Comparison of these three tests showed that more sub-skills were considered in NAEP than the other two tests in the UK and Iran. The statistical sample is 270 high school graduates of Tehran. Their Manuscripts were corrected and analyzed based on a researcher-made evaluation table including 6 sub-skills and 17 micro-skills based on highlighting written sub-skills. Findings show that girls' writing skills were better than boys and experimental science graduates were better than the other two field's graduates. The manuscripts of humanities graduates are better in terms of "content". The manuscripts of experimental graduates are better in terms of "coherence" and mathematics graduates in terms of "grammar". The Inaccuracies of "grammar" in the manuscripts of humanities students, and "content" and "form" in mathematical and experimental sciences are also significant. These results show that proper writing training is essential. Standard assessments should be performed every year at all ages and levels of education. The results should be used to modify and complete the "writing" curriculum.

Keywords

Subjects


1. احمدی بیرجندی، احمد؛ بحثی در انشا و نویسندگی، مشهد: باستان، 1344.
2. بازرگان، عباس؛ ارزشیابی آموزشی؛ چاپ دهم. تهران: سمت، 1391.
3. پاشاشریفی، حسن و دانش‌پژوه، زهرا؛ «سنجش ملی پیشرفت تحصیلی زبان فارسی»؛ تعلیم و تربیت، ش 79، 1383.
4. حسرتی، مصطفی؛ «نگارش دانشگاهی در دانشگاههای ایران: حلقه گمشده آموزش عالی»؛ پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. ش 35 و 36، 1384.
5. دانای طوس، مریم؛ «آموزش مهارت نوشتن در دورۀ ابتدایی: هدفمند یا کلی و مبهم؟»، چکیده مقالات نخستین همایش بین‌المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی، به کوشش دکتر رضامراد صحرایی، شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، 1390.
6. دانشگر، مریم؛ «گزارش پایانی طرح پژوهشی ارزشیابی مهارت‌های زبانی و ادبی دانش‌آموختگان نظام متوسطه شهر تهران»؛ صندوق حمایت از فنّاوران و پژوهشگران کشور، 1395.
7. دانشگر، مریم، غیاثی زارج، ابوالقاسم، اشراقی، زیبا، حائری، علی اصغر، محمدی، سحر (1396). «ارزیابی توانایی نوشتن دانش‌آموختگان نظام متوسطه کشور (مطالعه موردی شهر تهران)»، پژوهش‌های ادبی. شماره 55. صفحه 60-37.
8. دفتر برنا‌مه‌ریزی و تا‌لیف‌ کتب‌ درسی؛ آیین‌ نگا‌رش‌ و روش‌ آموزش‌ انشا‌؛ تهران: وزارت‌ آموزش‌ و پرورش، 1367.
9. ذوالفقاری، حسن، «شیوه‌های ارزشیابی درس انشا و نگارش»، نگاهی نو به برنامه درسی انشا، مجموعه مقالات اولین همایش ملی انشا و نویسندگی، به کوشش علیرضا صادقی و حسین حسینی‌نژاد، تهران: لوح زرین، 1397.
10. رزمجو، حسین ، اصول تعلیم زبان و ادبیات در مدارس ابتدایی؛ چاپ سوم. مشهد: امیرکبیر، 1348.
11. روحانی، مریم؛ الفبای نوشتن (پیشنهادهایی در زمینۀ انشا)؛ چاپ اول. تهران: رجای فرهنگی، 1372.
12. سرکشیکی، منیره، امیری، ملک ابراهیم؛ چگونه املا و انشا بنویسیم؛ چاپ اول، تهران: رسام، 1366.
13. کوشا، احمد؛ انشای ابتدایی. جلد اول: برای سال سوم دبستان‌ها؛ تهران: مؤلف، 1333.
14. کوشا، احمد، راهنمای تعلیم انشا و املا برای دوره سه‌ساله راهنمایی؛ تهران: مؤلف، 1350.
15. محجوب، محمدجعفر، فرزام‌پور، علی‌اکبر؛ فن نگارش یا راهنمای انشا؛ چاپ ششم، تهران: اندیشه، 1350.
16. محمدی، علی؛ ملیحه خلقی و سهیلا قرق دردوست و زهرا قدیانی‌نژاد؛ سالنامۀ آماری ادارۀ کل آموزش و پرورش شهر تهران، چاپ اول، تهران: مهر برنا، 1393.
17. مطلق، عادله؛ خادمی، ملوک؛ دانشگر، مریم (1398). «بررسی آموزش نوشتن در کتاب‌های درسی آموزش فارسی و نگارش دوره ابتدایی برمبنای رویکرد فرآیندمحور و برنامۀ قصدشده». زبان پژوهی. شمارۀ 32. ص 27- 46.
18. موسوی، سید ایمان؛ کیانی، غلامرضا؛ اکبری، رامین؛ غفارثمر، رضا (1395). «سیر تکاملی آگاهی از ژانر رشته تخصصی با آموزش مهارت‌های نگارش دانشگاهی: یک مطالعه موردی». جستارهای زبانی. شماره 31. ص ۱۷۱-۱۹۶.
19. نگارش 3. نجفی پازکی، معصومه؛ قاسم‌پور مقدم، حسین؛ سنگری، محمدرضا؛ عمرانی، غلامرضا؛ چاپ دوم، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران، 1398.
واتانابه، ماساکو؛ پرورش هنر استدلال؛ محمدرضا سرکارآرانی، علیرضا رضایی، زینب صدوقی، چاپ اول، تهران: منادی تربیت، 1391.
• COMMON EUROPEAN FRAMEWORKOF REFERENCE FOR LANGUAGES: LEARNING, TEACHING, ASSESSMENT, Language Policy Unit, Strasbourg. Available from www.coe.int/lang-CEFR. (31 July, 2020)
• Dunsmuir Sandra, et al. (2015). Measure (WAM) for children’s narrative writing: an evaluation of the Writing Assessment Measure (WAM) for children's narrative writing. Assessing Writing, Volume 23, January 2015, Pp 1-18.
• Foresman, Scott (2007). The Grammar & Writing Book, Glenview, Ill.‌:‌ Pearson/Scott Foresman.
• https://nces.ed.gov/nationsreportcard/writing/achieve.aspx#topآزمون ملی نوشتن (تاریخ بازدید: 25-3-99)
• Office of Standard in Education (OFSTED). (2011). Removing barriers to literacy. London: OFSTED Publications Centre.
• Qualifications and Curriculum Development Agency. (2010). The National Curriculum. Level descriptors for subjects. London: QCDA & DCSF.
• Writing Framework for the 2011 National Assessment of Educational Progress (2019). Available from https://www.nagb.org/publications/frameworks/writing-2011.pdf (31 July, 2020).