Study of Attar's Divine Corrections

Document Type : Original Research

Authors
Abstract


azam pooyandeh

jamal aldin mortazavi. PH.D.

ahmad amin. PH.D.

Abstract

Elahii nameh is one of Attar's mystical poems that has received a lot of attention in recent years and has been corrected several times. It should be noted that the corrected versions have been reprinted many times and have been made available to those interested. This study has been done using the documentary-library method and with the aim of examining the theological corrections of Attar's letter by Ritter, Rouhani and Shafi'i Kadkani. Considering that in the present study, each of these corrections was examined according to the three principles of references and copies, the researcher's competence and the correction method, the research findings show that the correction of the retrieval in terms of corrective ability and working method compared to the other The corrections are more important and the main problem of his work has been the lack of access to authentic copies, and Rouhani, despite having twenty-two copies, has failed to provide a comprehensive correction and obstacle due to incorrect working method and lack of necessary experience. Among these, the correction made by Shafiee Kadkani has priority over the other two corrections due to its ability, access to valid copies and the use of stylistic science

Keywords

Subjects


اشرف زاده، رضا؛ «نگاهی به چاپی تازه از منطق الطیر»، نامه فرهنگستان؛ دوره 6، ش24، آذر 1383، ص115-124.
اقبال، فرشید؛ مقدمه الهی‌نامه پندنامه و اسرارنامه؛ تصحیح هیأت تحریریه مؤسسه فرهنگی اندیشه دُر گستر، تهران: مؤسسه فرهنگی اندیشه در گستر،1381.
امید سالار، محمود؛ «علامه قزوینی و فن تصحیح متن»، نامه بهارستان؛ ش 1و2، س 6، تابستان و زمستان 1384 و 1385 دفتر 11 و 12، ص 189-206.
جهانبخش، جویا؛ «هنجار تصحیح متن منطق الطیر»، آیینه میراث؛ ش 7و8 ، س 2، زمستان 1378 و بهار 1379، ص 4-24.
جهانبخش، جویا؛ راهنمای تصحیح متون؛ چ سوم، تهران: دفتر نشر میراث مکتوب، 1378.
حسینی، سید محمد؛ «روش دکتر معین در تصحیح متون فارسی»، متن‌پژوهی ادبی؛ ش13، پاییز 1379، ص 6-21.
روحانی، فؤاد؛ مقدمه الهی‌نامه؛ چ سوم. تهران: زوار، 1359.
ریتر، هلموت؛ مقدمه الهی‌نامه؛ تهران: توس، 1359.
زرین‌کوب، عبدالحسین؛ «درباره تصحیح متون: روش علمی در نقد و تصحیح متون ادبی»، آیینه میراث؛ س اول، ش 1، تابستان 1377، ص 46-53.
شفیعی کدکنی، محمدرضا؛ مقدمه منطق الطیر؛ چ پنجم، تهران: سخن، 1388.
شفیعی کدکنی، محمدرضا؛ مقدمه مختارنامه؛ چ چهارم، تهران: سخن، 1389.
شفیعی کدکنی، محمدرضا؛ مقدمه الهی‌نامه عطار؛ چ ششم، تهران: سخن،1392.
عطار نیشابوری، فریدالدین محمد؛ الهی‌نامه عطار؛ مقدمه و تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، چ ششم، تهران: سخن، 1392.
عطار نیشابوری1، فریدالدین؛ الهی‌نامه؛ تصحیح فؤاد روحانی، چ سوم، تهران: زوار، 1359.
عطار نیشابوری2، فریدالدین؛ الهی‌نامه؛ تصحیح و مقدمه و حواشی هلموت ریتر، تهران: توس، 1359.
عمادی حائری، سید محمد؛ «تصحیح متون با تأکید بر تصحیح متون فارسی»، گزارش میراث؛ دوره 2، س سوم، ش 25 و 26، مهر و آبان 1387، ص4-10.
فرضی، حمید رضا؛ «نگاهی به مقابله و تصحیح منطق الطیر عطار»، کتاب ماه ادبیات؛ ش4، پیاپی 118، مرداد 1386، ص 74-84.
فروزانفر، بدیع‌الزمان؛ شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری؛ چ دوم، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1374.
مالمیر، تیمور؛ «اهمیت گویشها و لهجه‌های محلی در تبیین و تصحیح متون عرفانی»، پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا)؛ س8، ش1، پیاپی 26، بهار و تابستان 1393، ص1-18.
منجد، صلاح الدین؛ «روش تصحیح نسخه‌‌های خطی»، ترجمه حسین خدیو جم، آینه میراث؛ س اول، ش 3 و 4، زمستان 1377 و بهار 1378، ص 103-111.
والزر، ریچارد؛ «هلموت ریتر»، جهان کتاب؛ س15، ش3 و 4، پیاپی 253 و 254، خرداد و تیر 1389، ص 8-11.
همایی، جلال‌الدین؛ «تصحیح متون از نگاه همایی»، آینه میراث؛ س اول، ش2، پاییز 1377، ص 94-96.