Hazin-e-Lahiji; A Poet In a Conflict between Discourses

Document Type : Original Research

Authors
Abstract
At the end of safavid dynasty, Hazin-e- Lahiji was one of the most remarkable poets. In his youth, he witnessed the collapse of the dynasty. This collapse gradually changed the political atmosphere and sequentially socio-economic and cultural status which led to alteration in the dominant discourse if arts, thus literature took a turn from Hindi style to Literary restoration. Hazin had always been recognized as a poet of Hindi style. This article by useing content analysing method (descriptive-analytical and statistical) proves that Hazin ,as an artist of this transition period, as opposed to the common theory of being a poet of Hindi style, is actually one of the artists of literary restoration style and in his prose works he has been influenced by Safavid objective and also some of constitutional perspectives. This study investigates his life and studies his works, then for determining his style more accurately, reviews the stylistic characteristics of the first circle of Literary restoration and compares them to the characteristics of Hazin`s poems. Therefore suggests that Hazin should be considered as the beginner of restoration style more than he should be seen as a follower of Hindi style.

Keywords

Subjects


-آرین‌پور، یحیی، از صبا تا نیما: تاریخ 150 سال ادب فارسی، تهران: زوّار، 1387.
-امین، سیّدحسن، دانشنامه شعر، تهران: دایره‌المعارف ایران‌شناسی، 1387.
-براون، ادوارد، تاریخ ادبیات ایران(از صفویه تا عصر حاضر)، ترجمه‌ بهرام مقدادی، چ دوّم، تهران: مروارید، 1375.
-بیگدلی، لطفعلی‌بیگ آذر، آتشکده(دوره سه جلدی)، به اهتمام سیّدحسن سادات ناصری، تهران: امیرکبیر، 1336.
-جعفری، مسعود، سیر رمانتیسم در ایران، تهران: مرکز، 1386.
-حزین لاهیجی، محمّدعلی، تاریخ حزین، اصفهان:کتابفروشی تأیید، 1332.
------------------، تذکره‌المعاصرین، اصفهان: کتابفروشی تأیید، 1334.
------------------، دیوان، تصحیح بیژن ترقّی، تهران: کتابفروشی خیّام، 1362.
-خاتمی، احمد، پژوهشی در سبک هندی و دوره بازگشت ادبی، تهران: بهارستان، 1371.
----------، پژوهشی در نثر و نظم دوره بازگشت ادبی، تهران: پایا، 1374.
----------، تاریخ ادبیات دوره بازگشت ادبی(دو جلدی)، تهران: پایا، 1380.
-زرقانی، سیّدمهدی، تاریخ ادبیات ایران (با رویکرد ژانری)، ج چهارم، تهران: فاطمی، 1395.
-زرّین‌کوب، عبدالحسین، از گذشته‌ ادبی ایران، چ دوم، تهران: سخن، 1383.
-----------------، سیری در شعر فارسی، چ چهارم، تهران: سخن، 1384.
-سالک، معصومه، «پیشگفتار»، تذکره‌المعاصرین حزین لاهیجی، تهران: سایه، 1375؛ ص83-13.
-شفیعی‌کدکنی، محمّدرضا، ادبیات فارسی از عصر جامی تا روزگار ما، ترجمه حجت‌الله اصیل، تهران: نی، 1382.
------------------، شاعری در هجوم منتقدان ، تهران: آگه، 1385.
-شمیسا، سیروس، سیر غزل در شعر فارسی، چ پنجم، تهران: فردوسی، 1376.
-کیخای‌فرزانه، احمدرضا، «تأثیرپذیری سبکی حزین لاهیجی از حافظ شیرازی»، سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب)، ش18، 1391؛ ص273-257.
-گل‌محمّدی، حسن، «مقدّمه»، دیوان کامل اشعار فتحعلی‌شاه، تهران: اطلس، 1370؛ ص 129-5.
-لنگرودی، شمس، مکتب بازگشت، ویرایش دوّم. تهران: مرکز، 1375.
-محیط طباطبایی، محمّد، «مقدّمه»، دیوان مجمر، تهران: کتابفروشی خیّام، 1345.
-نفیسی، سعید، «مقدّمه»، دیوان عاشق اصفهانی، تهران: جاویدان، 1343؛ ص پنج-دوازده.
-نیکویی، علیرضا و سینا جهاندیده، «حرکت استعاری خیامیت؛ تبیین چرخش گفتمانی از «ترکیب طبایع تا ترکیب پیاله»، نقدادبی، ش43، 1397؛ ص 63-90.
-هدایت، رضاقلیخان، ریاض‌العارفین، تهران: کتابفروشی محمودی، 1344.
---------------، مجمع‌الفصحا(دوره شش جلدی)، به‌کوشش مظاهر مصفّا، چ دوم، تهران: امیرکبیر، 1382.
-همایی، جلال‌الدین، «بازگشت ادبی»، روزنامه اطّلاعات، ش 13988، 1351؛ ص23.