نظامی از جمله شعرای مشهور در ترکیبسازی است. از میان واژگانی که در خمسه برای آفریدن تصاویر بکر مورد توجه قرار گرفته نام آلات و اصطلاحات مربوط به موسیقی است. نظامی ضمن آشنایی کامل با ابزار و اصطلاحات موسیقی، آنها را در سه زمینه بزم، رزم و مسائل عرفانی و زاهدانه – متناسب با محتوای هر یک از مثنویهای خمسه - به خوبی به کار گرفته است. در مخزنالاسرار این ابزار در خدمت زهد و عرفان قرار گرفتهاند، حال آنکه محتوای بزمی خسرو و شیرین ایجاب میکند ترکیبات در خدمت بزمها و عاشقانهها باشد. همچنین از آنجا که لیلی و مجنون داستان عشقی نافرجام است این ابزار برای بیان لحظات دردآلود و اندوهبار دو عاشق به کار رفتهاند، از سوی دیگر چون هفت پیکر دنیایی هوسآلود را مصور میکند، بنابراین ابزار موسیقی، هوس و شور و تمایلات نفسانی را به اوج میرسانند. در شرفنامه نیز که داستان کشورگشاییهای اسکندر است، موسیقی رزمی کاربرد بیشتر و بهتری دارد. نظامی در اقبالنامه دوباره مجال پیدا میکند مانند مخزنالاسرار به اخلاق بگراید و موسیقی را به خدمت مضامین حکمی درآورد بنابراین نظامی با مهارتی که از خود به خرج داده با این ابزار متناسب با موضوع تصاویری بکر آفریده است.
امین,دکتر احمد , میرزانیا,دکتر منصور و افخمی خیر آبادی,محمدعلی . (1385). برون از پرده؛ «جستاری در تصاویر بر ساخته نظامی با ابزار موسیقی در پنج گنج». پژوهشهای ادبی, 4(14), 9-30.
MLA
امین,دکتر احمد , میرزانیا,دکتر منصور , و افخمی خیر آبادی,محمدعلی . "برون از پرده؛ «جستاری در تصاویر بر ساخته نظامی با ابزار موسیقی در پنج گنج»", پژوهشهای ادبی, 4, 14, 1385, 9-30.
HARVARD
امین,دکتر احمد,میرزانیا,دکتر منصور,افخمی خیر آبادی,محمدعلی. (1385). 'برون از پرده؛ «جستاری در تصاویر بر ساخته نظامی با ابزار موسیقی در پنج گنج»', پژوهشهای ادبی, 4(14), pp. 9-30.
CHICAGO
دکتر احمد امین, دکتر منصور میرزانیا و محمدعلی افخمی خیر آبادی, "برون از پرده؛ «جستاری در تصاویر بر ساخته نظامی با ابزار موسیقی در پنج گنج»," پژوهشهای ادبی, 4 14 (1385): 9-30,
VANCOUVER
امین,دکتر احمد,میرزانیا,دکتر منصور,افخمی خیر آبادی,محمدعلی. برون از پرده؛ «جستاری در تصاویر بر ساخته نظامی با ابزار موسیقی در پنج گنج». پژوهشهای ادبی, 1385; 4(14): 9-30.