نظامی از جمله شعرای مشهور در ترکیبسازی است. از میان واژگانی که در خمسه برای آفریدن تصاویر بکر مورد توجه قرار گرفته نام آلات و اصطلاحات مربوط به موسیقی است. نظامی ضمن آشنایی کامل با ابزار و اصطلاحات موسیقی، آنها را در سه زمینه بزم، رزم و مسائل عرفانی و زاهدانه – متناسب با محتوای هر یک از مثنویهای خمسه - به خوبی به کار گرفته است. در مخزنالاسرار این ابزار در خدمت زهد و عرفان قرار گرفتهاند، حال آنکه محتوای بزمی خسرو و شیرین ایجاب میکند ترکیبات در خدمت بزمها و عاشقانهها باشد. همچنین از آنجا که لیلی و مجنون داستان عشقی نافرجام است این ابزار برای بیان لحظات دردآلود و اندوهبار دو عاشق به کار رفتهاند، از سوی دیگر چون هفت پیکر دنیایی هوسآلود را مصور میکند، بنابراین ابزار موسیقی، هوس و شور و تمایلات نفسانی را به اوج میرسانند. در شرفنامه نیز که داستان کشورگشاییهای اسکندر است، موسیقی رزمی کاربرد بیشتر و بهتری دارد. نظامی در اقبالنامه دوباره مجال پیدا میکند مانند مخزنالاسرار به اخلاق بگراید و موسیقی را به خدمت مضامین حکمی درآورد بنابراین نظامی با مهارتی که از خود به خرج داده با این ابزار متناسب با موضوع تصاویری بکر آفریده است.
امین,دکتر احمد , میرزانیا,دکتر منصور و افخمی خیر آبادی,محمدعلی . (1385). برون از پرده؛ «جستاری در تصاویر بر ساخته نظامی با ابزار موسیقی در پنج گنج». پژوهشهای ادبی, 4(14), 9-30.
MLA
امین,دکتر احمد , , میرزانیا,دکتر منصور , و افخمی خیر آبادی,محمدعلی . "برون از پرده؛ «جستاری در تصاویر بر ساخته نظامی با ابزار موسیقی در پنج گنج»", پژوهشهای ادبی, 4, 14, 1385, 9-30.
HARVARD
امین دکتر احمد, میرزانیا دکتر منصور, افخمی خیر آبادی محمدعلی. (1385). 'برون از پرده؛ «جستاری در تصاویر بر ساخته نظامی با ابزار موسیقی در پنج گنج»', پژوهشهای ادبی, 4(14), pp. 9-30.
CHICAGO
دکتر احمد امین, دکتر منصور میرزانیا و محمدعلی افخمی خیر آبادی, "برون از پرده؛ «جستاری در تصاویر بر ساخته نظامی با ابزار موسیقی در پنج گنج»," پژوهشهای ادبی, 4 14 (1385): 9-30,
VANCOUVER
امین دکتر احمد, میرزانیا دکتر منصور, افخمی خیر آبادی محمدعلی. برون از پرده؛ «جستاری در تصاویر بر ساخته نظامی با ابزار موسیقی در پنج گنج». پژوهشهای ادبی, 1385; 4(14): 9-30.