A study of lexical and semantic deviation from the norm of tāleb āmoli sonnets

Document Type : Original Research

Authors
Abstract
Defamiliarization is a literary theory that has been raised up by victor shklovsky for the first time. It is any kind of effort and device for avoiding repetition and habit in the language that is accompanied by foregrounding and deviation from the norm. this theory would keep on later with some other formalists like romani Jacobson and yuri tynyanov. But unlike shklovsky, they believed that literary devices would get familiar and cliché after some whiles, so it is important for those devices to be defamiliarized to be able to play their previous and primitive role. On the contrary of formalits view, geoffrey n. leech, the great linguistic said that defamiliarization is not happened just in lexical level but it happens in semantic level too. This kind happens in metonymy, simile, sarcasm, synaesthesia, metaphor and personification. Tāleb āmoli is one of the greatest hindi style poets that used a lot of defamiliarization and deviating from the norm in his sonnets and metaphors and he himself is proud of this affair in his poems. We are going to study and analyze lexical and semantic deviation from the norm in simile, metaphor specially personification. Meanwhile the frequency of the whole metaphors is shown in a diagram.

Keywords

Subjects


احمدی، بابک؛ ساختار و تأویل متن؛ تهران: مرکز، 1380.
تبریزی، صائب؛ دیوان؛ به کوشش محمد قهرمان، 6 ج، تهران: علمی و فرهنگی، 1387.
ـــــــــــــــ؛ کلیات؛ با مقدمه امیری فیروزکوهی، تهران: کتاب ‌فروشی خیام، 1333.
خائفی، عباس و نورپیشه، محسن؛ «آشنایی‌زدایی در اشعار یدالله رؤیایی»؛ فصلنامه پژوهشهای ادبی، ش 5، ص 74- 55، (1383).
خجندی، کمال؛ دیوان؛ با تصحیح و مقابله احمد کرمی، تهران: ما، 1372.
دهخدا، علی‌اکبر؛ لغتنامه؛ تهران: دانشگاه تهران، 1337.
دهلوی، بیدل؛ غزلیات؛ تصحیح اکبر بهداروند، فارس: نوید شیراز، 1387.
شفیعی کدکنی، جرج موریسن، جولیان بالدیک، یرژی چیچک، یان ماریک، فلیکس تاور؛ تاریخ ادبیات ایران از آغاز تا امروز؛ ترجمه یعقوب آژند، تهران: گستره، 1380.
شفیعی‌کدکنی، محمدرضا؛ شاعر آیینه‌ها؛ تهران: آگاه، 1366.
ـــــــــــــــــــــــــ؛ صورخیال در شعر فارسی؛ تهران: نیل، 1350.
ـــــــــــــــــــــــــ؛ موسیقی شعر؛ تهران: آگاه، 1385.
شمیسا، سیروس؛ بیان؛ ویرایش سوم، تهران: میترا، 1387.
ــــــــــــــ؛ سبک‌شناسی نظم؛ تهران: دانشگاه پیام نور، 1375.
ــــــــــــــ؛ کلیات سبک‌شناسی؛ تهران: فردوسی، 1380.
ــــــــــــــ؛ نقد ادبی؛ تهران: میترا، 1386.
شیرازی، قاآنی؛ دیوان؛ با مقدمه و تصحیح ناصر هیری، تهران: گلشایی، 1363.
صفوی، کوروش؛ از زبان‌شناسی به ادبیات؛ ج اول (بخش نظم)، تهران: چشمه، 1373.
طالب آملی، محمد؛ کلیات اشعار؛ به اهتمام، تصحیح و تحشیه شهاب طاهری، تهران: کتابخانه سنایی، 1346.
طباطبایی، محیط؛ «اصلاح چند اشتباه در ترجمۀ احوال طالب آملی»؛ مجلّه گوهر، دوره سوم، ش 11و12، ص 893- 887، (1354).
علوی‌مقدم، مهیار؛ نظریه‌های نقد ادبی معاصر؛ تهران: سمت، 1377.
فتوحی، محمود؛ سبک‌شناسی؛ تهران: سخن، 1391.
ــــــــــــــ؛ نقد ادبی در سبک هندی؛ ویرایش دوم، تهران: سخن، 1385.
فخرالزمانی قزوینی، عبدالنبی؛ تذکرۀ میخانه؛ به اهتمام احمد گلچین معانی، تهران: اقبال، 1362.
فرغانی، سیف؛ دیوان؛ با تصحیح و مقدمه ذبیح‌الله صفا، 3 ج، تهران: فردوسی، 1364.
قزوینی، واعظ؛ دیوان؛ تصحیح سید حسن سادات ناصری، تهران: علمی، 1359.
کی‌منش، عباس؛ «طالب آملی و صورخیال در دیوان او»؛ مجلّۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، دوره سی و چهارم، ش 1و2، ص 118- 101، (1375).
گلچین معانی، احمد؛ کاروان هند؛ مشهد: آستان قدس رضوی، 1369.
لاهیجی، حزین؛ دیوان؛ تصحیح بیژن ترقی، تهران: کتاب‌فروشی خیام، 1362.
مدرسی، فاطمه و احمدوند، حسن؛ «آشنایی‌زدایی و هنجارگریزی در اشعار نیمایی اخوان ثالث»، مجله علامه، ش 13، ص 228- 199، (1384).
مقدادی، بهرام؛ فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی از افلاطون تا عصر حاضر؛ تهران: فکر روز، 1378.
نسفی، میرعابد سیدا؛ کلیات آثار؛ تصحیح جابلقا داد علیشایف، تاجیکستان، دوشنبه: دانش، 1990.
نعمانی، شبلی؛ شعر العجم؛ ترجمۀ سیدمحمدتقی فخر داعی گیلانی، چ سوم، تهران: دنیای کتاب، 1363.
هاشم‌پور سبحانی، توفیق؛ تاریخ ادبیات در ایران؛ ج سوم، تهران: دانشگاه پیام نور، 1386.
همایی، جلال‌الدین؛ فنون بلاغت و صناعات ادبی؛ تهران: طوس، 1363.
Cuddon, J.A. (1979). A Dictionary of literary terms. United kingdom: penguin books.