مقایسه نظریه انواع ادبی در مکتب کلاسیسم و رمانتیسم

نوع مقاله : پژوهشی اصیل (کامل)

نویسندگان
دانشگاه قم
چکیده
این پژوهش با رویکردی توصیفی - تحلیلی در پی تبیین، توضیح و مقایسه تطبیقی نظریه ژانرهای ادبی مکاتب کلاسیسم و رمانتیسم بر مبنای اصول و مبانی فکری فلسفی و اجتماعی است که در شکل گیری این نظریه مهمترین نقش را دارند و تغییر در آنها زمینه‌ساز تحول نظریه انواع ادبی است. مقاله به دنبال پاسخگویی به این پرسشها است که علل تمایز نظریه انواع ادبی در این دو مکتب چیست و عوامل اساسی که به ایجاد نظریه انواع ادبی در این مکاتب مذکور منجر شده، کدم‌است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد نظریه ذاتگرایی و برداشتهای مختلف ازنظریه محاکات، مبنای شکل‌گیری اصول کلی نظریه انواع ادبی کلاسیسم شامل اعتقاد به وجود قوانین ثابت و تغییرناپذیر در انواع ادبی، خلوص انواع ادبی، هم‌چنین اعتقاد به وجود سلسله‌مراتب بین انواع ادبی و برتر دانستن انواع روایی همچون تراژدی و حماسه شده است. در مقابل عواملی همچون تاریخگرایی، توجه به نبوغ شاعر در خلق اثر ادبی و گرایش به فردیت به شکل‌گیری نظریه‌ جدید ژانر در مکتب رمانتیسم انجامیده است که بر طرد قواعد و قوانین حاکم بر انواع ادبی، ترکیب انواع ادبی موجود، توجه به انواع ادبی دیگر بویژه ادبیات غنائی و رمان و خلق انواع جدید مبتنی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ارسطو؛ فن شعر؛ تألیف و ترجمه عبدالحسین زرین‌کوب، چاپ چهارم، تهران: انتشارات امیرکبیر، ۱۳۸۲.
افلاطون؛ دوره آثار افلاطون؛ ترجمه محمدحسین لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی،۱۳۸۰.
برلین، آیزایا؛ ریشه‌های رومانتیسم؛ ترجمه عبدالله کوثری، تهران: نشر ماهی، ۱۳۹۴.
پاینده، حسین؛ «ریشه‌های تاریخی و اجتماعی رمانتیسم»؛ فصلنامه ارغنون،سال اول، شماره 2،۱۳۷۳؛ 101-109.
جعفری، مسعود؛ سیر رمانتیسم در اروپا، تهران: نشر مرکز،۱۳۷۸.
جواری محمدحسین و آسیب پور محسن؛ « طبقه‌بندی انواع ادبی از منظر نظریه‌پردازان مکتب رمانتیسم »؛ نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، دوره اول،شماره 10،1387؛ صص33-55.
دباغ، سروش؛ در باب فلسفه تحلیلی: با محوریت ویتگنشتاین؛ :Brentford ,H&S Media۲۰۱۷.
دیچز، دیوید؛ شیوه‌های نقد ادبی؛ ترجمه محمدتقی صدقیانی و غلامحسین یوسفی، چاپ ششم، تهران: انتشارات علمی،۱۳۸۸.
سکرتان، دومنیک؛ کلاسیسیزم؛ ترجمه حسن افشار، تهران: نشر مرکز، ۱۳۸۸.
فروغی، محمدعلی؛ سیر حکمت در اروپا؛ تهران: انتشارات زوار، ۱۳۸۰.
کاپلستون، فردریک؛ تاریخ فلسفه؛ ترجمه اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، چاپ 4، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی،۱۳۸۷.
کاسیرر، ارنست؛ فلسفه روشنگری؛ ترجمه یداله موقن، تهران: انتشارات نیلوفر،۱۳۷۰.
کانت، ایمانوئل؛ نقد قوه حکم؛ ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی،۱۳۷۰.
لونگینوس؛ در باب شکوه سخن؛ ترجمه رضا سید حسینی، تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۷۸.
مقدادی، بهرام؛ دانشنامه نقد ادبی از افلاتون تا به امروز؛ تهران: نشر چشمه، ۱۳۹۳.
ملکیان، مصطفی؛ درسگفتار مبانی معرفت‌شناختی و روش‌شناختی علوم انسانی؛ بی جا، بی تا.
ولک، رنه؛ تاریخ نقد جدید؛ ترجمه سعید ارباب شیرانی، چاپ 3، تهران: انتشارات نیلوفر،1388.
_____، وارن، اوستین؛ نظریه ادبیات؛ ترجمه ضیا موحد و پرویز مهاجر، چاپ سوم، تهران: انتشارات نیلوفر،۱۳۸۹.
هارلند، ریچارد؛ درآمدی تاریخی بر نظریه ادبی از افلاطون تا بارت؛ ترجمه گروه مترجمان، تهران: نشر چشمه، ۱۳۹۳.
هالویل، استیون؛ پژوهشی درباره فن شعر ارسطو؛ ترجمه مهدی نصراله زاده، تهران:انتشارات مینوی خرد،۱۳۸۸.
Barbara, Silvia; The Oxford Encyclopedia of Ancient Greece and Rome; Edited by Michael Gagarin, Oxford, Oxford University Press, 2010.
Bromwich, David; "Reflections on the Word Genius"; New Literary History 17, 1985; 141-164.
Craig, edvard; The shorter routledge encyclopedia of philosophy; London: routledge, 2005.
Habib, M. A. R.; A History of Literary Criticism From Plato to the Peresent; Blackwell, 2005.
Hamilton, P; Historisism; london: Routledge, 2003.
Hamlin, Cyrus; "The origins of a philosophical genre theory in German romanticism"; European romantic review: 2008; 3-14.
Izenberg, Gerald; Impossible Individuality; Prinston, New Jersey: Prinston University Press, 1992.
Preminger,Alex; The New Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics; Princeton: Princeton University Press,1993.
Rajan, Tilottama; The Cambridge History of literary criticism; Edited by M. Brown, Cambridge: Cambridge University Press, 2008.