Document Type : Original Research

Authors
Abstract
One of the most important principles of the postmodern world is to pay attention to the principle of "indeterminacy." Postmodern writers, using the techniques of this principle, have shown that reality is more than building, and this is what we are giving to that meaning and being. It can be said that the principle of indeterminacy in Persian literature was written by Mohammad Reza Kateb in the publication of the "pasti" novel Practically applied. In this novel, the author is surprisingly using techniques such as "contradiction, the plurality of personality identities, behavioral deconstruction of characters, the gender change of characters, ambiguity, short-circuiting, and also linguistic-level practices, such as the use of factual expressions in the context of appeals, submissions, and Epistemic, object oriented orientations, deliberate decay in the rhetorical sequence of sentences, the use of arbitrary command structures, the use of linguistic games at the narrative level, the use of techniques such as genre contradictions, the use of story styles in the story, nameless names, ruptures, and multiplicities This article is intended to show the unknown world of " indeterminacy " in the "pasti" novel, which is undoubtedly one of the most prominent novels of the eighties.


Keywords


الف: کتابها
بیات، عبدالرسول؛ درآمدی بر مکاتب و اندیشه‌های معاصر؛ قم: مؤسسه اندیشه و فرهنگ دینی، ۱۳۶۱
بی‌نیاز، فتح الله؛ ادبیات: قصری در تار و پود تنهایی؛ تهران: قصیده‌سرا، ۱۳۸۳.
پاکینگ هُرن، جان؛ نظریه کوانتوم؛ ترجمه حسین معصومی همدانی؛ تهران: انتشارات فرهنگ معاصر، ۱۳۸۷.
پاینده، حسین؛ گفتمان نقد؛ تهران: نشر روزگار، ۱۳۸۲.
________ ؛ مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان؛ تهران: نشر روزنگار، ۱۳۸۳.
________ ؛ رمان پسامدرن و فیلم: نگاهی به ساختار و صناعات فیلم میکس؛ تهران: هرمس، ۱۳۸۶.
چایلدز، پِتِر؛ مدرنیسم؛ ترجمه رضا رضایی؛ تهران: ماهی، ۱۳۸۲.
حقیقی، شاهرخ؛ گذار از مدرنیته؟ (نیچه، فوکو، لیوتار و دریدا)؛ تهران: نشر آگاه، ۱۳۷۹.
شفایی، احمد؛ مبانی علمی دستور زبان فارسی؛ تهران: انتشارات نوین، ۱۳۶۳.
فتوحی، محمود؛ سبک‌شناسی؛ نظریه‌ها، رویکردها و روشها؛ تهران: سخن، ۱۳۹۰.
قزل‌سلفی، محمدتقی؛ ماهیت پارادایمی اندیشه سیاسی؛ بابلسر: دانشگاه مازندران، ۱۳۸۷.
کاتب، محمدرضا؛ پستی؛ تهران: نیلوفر، ۱۳۸۱.
کلوز، فرانک؛ فیزیک ذرات؛ ترجمه فیروز آرش؛ چاپ دوم، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر، ۱۳۸۸.
لاج، دیوید؛ رمان پست‌مدرنیستی؛ ترجمه حسین پاینده؛ نظریه‌های رمان (مجموعه مقالات)، تهران: نیلوفر، ۱۳۸۶.
مک‌هیل، برایان، (۱۳۸۳)، «گذار از مدرنیسم به پسامدرنیسم در ادبیات داستانی: تغییر در عنصر غالب»، مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: روزنگار، صص ۱۱۱-۱۷۷.
میرعابدینی، حسن؛ صد سال داستان‌نویسی ایران؛ ج ۴ ، تهران: چشمه، ۱۳۸۶.
ناتل خانلری، پرویز؛ دستور زبان فارسی؛ چ نهم، تهران: انتشارات توس، ۱۳۶۸.
نیچه، فردریش؛ چنین گفت زردشت؛ ترجمه داریوش آشوری، چ سی و نهم، تهران: انتشارات آگه، ۱۳۹۶.
وو، پتریشیا؛ فراداستان؛ ترجمه شهریار وقفی‌پور، تهران: چشمه، ۱۳۸۹.
هاچن، لیندا؛ فراداستان تاریخ‌نگارانه مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان؛ ترجمۀ حسین پاینده؛ تهران روزنگار، صص ۲۵۹ـ۳۱۱، ۱۳۸۳.
یزدانجو، پیام؛ ادبیات پسامدرن (گزارش، نگرش، نقادی)؛ چ چهارم، تهران: نشر مرکز، ۱۳۸۱.
ب: مقالات و سایتهای اینترنتی
افضلی، رسول و علی امیری؛ «بنیادهای شناخت شناسی و روش شناسی نظریه‌های پست مدرن در جغرافیای سیاسی ژئوپلتیک»، پژوهشهای جغرافیای انسانی؛ پاییز، ش ۷۷ (۱۳۹۰)، صص ۳۹ـ۶۰.
افضلی، علی و نسرین گندمی؛ «خوانش تطبیقی مؤلفه‌های پست‌مدرنیسم در رمانهای پستی و فرانکشتاین فی بغداد»، فصل‌نامه علمی پژوهشی پژوهشهای ادبیات تطبیقی، دوره ۴، ش ۳ (۱۳۹۵)، صص ۱۳۵ـ۱۶۵.
بی‌نیاز، فتح الله؛ «عدم قطعیت در فیزیک، سخن فلسفی و ادبیات» ۲/۶/۱۳۹۶ firooze.com، ۱۳۸۶.
پاینده، حسین؛ «رمان پست مدرن چیست؟ بررسی شیوه‌های روایت در رمان آزاده خانم و نویسنده‌اش»، ادب پژوهی، ش ۲ (۱۳۸۶)، صص ۱۲ـ۴۷.
پریست، گراهام، «تناقض‌باوری»، ترجمه و نقد رحمت الله رضایی، معرفت فلسفی؛ سال اول، شماره سوم (بهار ۱۳۸۳)، صص ۱۳۳ـ۱۵۳.
پیروز، غلامرضا و زهرا مقدسی؛ «نوسان زاویۀ دید در روایت رمان کولی کنار آتش اثر منیرو روانی‌پور»، مجلۀ بوستان ادب دانشگاه شیراز؛ سال سوم، شماره دوم (تابستان ۱۳۹۰)، صص ۵۱-۶۸.
حسینی، امیر؛ «چگونگی بیان مفهوم التزام در زبانهای روسی و فارسی»، پژوهش زبانهای خارجی؛ شماره ۳۹ (تابستان ۱۳۸۶)، صص ۳۹ـ۵۳.
رحیم‌بیکی، ساناز، محمود براتی و مرتضی هاشمی؛ «تحلیل سطح بلاغی (ادبیت) و ایدئولوژیک (اندیشگانی) زبان در رمانهای پست‌مدرن ایرانی»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی نقد ادبی؛ س ۹، ش ۳۳ (بهار ۱۳۹۵)، صص ۱۵۱-۱۷۵.
رهادوست، بهار؛ «ویژگیهای رمان پست‌مدرن»، مجله کارنامه؛ س ۸۰، ش ۲۶ (۱۳۸۰)، صص ۳۳-۳۰.
سلیمانی و دیگران؛ «میزگرد با حضور احمد محمود و جمعی از نویسندگان ایران از جمله: گودرزی، زنوری، میرعابدینی، امیر نصری، پرویز، شیرزادی، دهقانی، محمدخانی»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه؛ آبان (۱۳۸۲)، صص ۶۶-۵۹.
شریف زاده، رحمان و سیدمحمدعلی حجتی؛ «بررسی و نقد دیدگاه تناقض‌باوری»، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز؛ تابستان (۱۳۹۰)، صص ۸۷-۱۰۸.
علوی، فریده و سهیلا سعیدی؛ «بررسی چگونگی شکل گیری حسب حال نویسی تخیلی متأثر از نظریه‌های کوانتومی در آثار ژرژ پرک»، پژوهش ادبیات معاصر جهان؛ شماره ۵۴ پاییز (۱۳۸۸)، صص ۶۶-۴۷.
عموزاده، محمد و حدائق رضائی؛ «بررسی مفاهیم وجهی زمان دستوری در زبان فارسی»، پژوهشهای ادبی؛ دوره ۳، ش ۱ بهار و تابستان (۱۳۹۱)، صص ۷۶-۵۳.
غریب‌دوست، نوشین؛ «جهان شایدها؛ نگاهی به رمان پستی نوشته محمدرضا کاتب»، نشریه کلک؛ ش ۱۴۱ مهر و آبان (۱۳۸۲)، صص ۲۶-۲۴.
کیانی، هاله و یدالله جلالی پندری؛ «بررسی جایگاه خواننده در داستانهای پست‌مدرن بیژن نجدی»، فصلنامه پژوهشهای ادبی؛ سال ۱۲، ش ۴۸ تابستان (۱۳۹۴)، صص ۱۴۷-۱۶۷.
گودرزی، محمدرضا؛ «چندصدایی یا تک‌صدایی در ادبیاتِ داستانی ایرانیان در سالهای پس از انقلاب اسلامی»، مندرج در: گفتگومندی در ادبیات و هنر (مجموعه مقالات)؛ زیر نظر: بهمن نامور مطلق، (۱۳۹۰)، تهران، سخن، صص۵۹-۷۲.
گودرزی، مریم؛ «جادوی کلمات خمسه، تحلیلی بر رمان مرسیه و کامیه»، کتاب ماه ادبیات؛ شماره ۵۹ اسفند (۱۳۸۰)، صص ۲۶-۲۲.
یعقوبی جنبه‌سرایی، پارسا و معصومه منتشلو؛ «سهم علائم ویرایشی در داستان‌پردازی پسامدرن فارسی»، ادب‌پژوهی (علمی-پژوهشی)؛ ش ۲۲ زمستان (۱۳۹۱)، صص ۱۷۱-۱۵۵.
یعقوبی جنبه‌سرایی، پارسا، سیدمحسن حسینی موخر، و خدیجه محمدی؛ «وجوه عنصر سبکی تناقض در رمانهای پسامدرن فارسی (بر مبنای آثار براهنی، روانی‌پور، خسروی و کاتب)»، نشریۀ پژوهشهای ادبی (علمی پژوهشی)؛ ش ۴۹ پائیز (۱۳۹۴)، صص ۱۲۵-۱۵۰.
ج: منابع انگلیسی
Boje, M. Fitzgibbons, E. Steingard, S. (1996) Postmodern Management and Organization Theory. London: Sage.
Christian, James L. (2009). Philosophy: An introduction to the art of wondering. 10th ed. Belmont: WadWorth.
Constable, C. (2004) Postmodernism and Film, in S.Connor (ed) The Cambridge Companion to Postmodernism, Cambridge: Cambridge University Press.
Cousins, M. H., (1984), Michel Foucault, New York, ST. Martin’s Press.
Hassan, Ihab.(1987), Postmodern Turn: Essay in postmodern theory and culture, Columbus: Ohio State university Press.
Hassan, Ihab. (1992). "Pluralism in Postmodern Perspective", The Postmodern Reader. Ed. Charles Jencks, London: Academy Editions.
Hawking, Stephan. (1998). A Brief History of Time: From the Big Bang to Black Holes. London: Bantam Press.
Hill, V. & Every, P. (2001) Postmodernism and the Cinema, In S. Stim (ed), The Routledge Companion to Postmodernism, London and New York: Routledge.
Hutcheon, Linda, (1995). The politics of postmodernism, London: Routledge.
Klir, G., & Wierman, M. (1999). Uncertainty-based information: Elements of generalized information theory (2nd ed.). Heidelberg: Physica-Verlag.
Lyons; J. (1977). Semantics. Vol. 2. Cambridge: Cambridge University Press.
Lyotard, J. (1984) The Postmodern Condition:A Report on Knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Mabry, L. (2002) "Postmodern Evaluation or Not?", American Jurnal of Evaluation, 23(2):141-157.
Portner, P. (2009). Modality. Oxford: Oxford University Press
Rivkin, Julie, and Michael Ryan. (2000). The Class of 1968- Poststructuralism. Literary Theory: An Anthology. Oxford: Blackwell, 333-357.
Vattimo, G. (1988) The End of Modernity: Nihilism and Hermeneutics in Post-modern Culture, Cambridge: trans. J.R. Snyder. Polity.