هدف مقاله، معرفی کاربردی الگوی سیمپسون (۲۰۰۴) در زاویۀدید «آینه های دردار» و «همنوایی شبانۀ ارکستر چوبها» است. سیمپسون در ساحت زمانی از بررسی «ترتیب، تداوم و بسامد» در ساحت مکانی از «زاویۀ دوربین» در روانشناختی از «وجه نمایی» و در ایدئولوژیک از «نظام گذرایی هلیدی» بهره می گیرد. کاوش در زاویۀدید شناخت بهتری بر افکار و احساسات شخصیتها فراهم می آورد.
روش تحلیل مقاله در ساحتهای زمانی، مکانی و روانشناختی بررسی کل متن رمانها و شناسایی فرایندها و وجوه افعال در «موتیفهای سیاست و باورها» شاخص ایدئولوژی نویسندگان است.
در دو رمان، گذشته نگری نقش مهمی دارد. قاسمی با دید جزئی نگرانه و گلشیری با اشارتگرهای «اینجا و آنجا» تقابل بین جامعۀ مبدأ و مقصد را در زندگی مهاجران نشان می دهند. نگرش اثباتی بر رمانها حاکم است و راوی با صراحت از بایدها و اعتقادات خود می گوید. بسامد زیاد فرایند مادی، واقعگرایی را نمایش میدهد و کاربرد ویژۀ وجه خبری، احوال و زندگی شخصیتها را گزارش می کند.
نگاری,فاطمه و فقیه ملک مرزبان,نسرین . (1396). بررسی شخصیتپردازی و ساحتهای زاویۀ دید در دو رمان مهاجرت (آینههای دردار و همنوایی شبانۀ ارکستر چوبها) براساس دیدگاه روایی پاول سیمپسون. پژوهشهای ادبی, 14(58), 121-145.
MLA
نگاری,فاطمه , و فقیه ملک مرزبان,نسرین . "بررسی شخصیتپردازی و ساحتهای زاویۀ دید در دو رمان مهاجرت (آینههای دردار و همنوایی شبانۀ ارکستر چوبها) براساس دیدگاه روایی پاول سیمپسون", پژوهشهای ادبی, 14, 58, 1396, 121-145.
HARVARD
نگاری,فاطمه,فقیه ملک مرزبان,نسرین. (1396). 'بررسی شخصیتپردازی و ساحتهای زاویۀ دید در دو رمان مهاجرت (آینههای دردار و همنوایی شبانۀ ارکستر چوبها) براساس دیدگاه روایی پاول سیمپسون', پژوهشهای ادبی, 14(58), pp. 121-145.
CHICAGO
فاطمه نگاری و نسرین فقیه ملک مرزبان, "بررسی شخصیتپردازی و ساحتهای زاویۀ دید در دو رمان مهاجرت (آینههای دردار و همنوایی شبانۀ ارکستر چوبها) براساس دیدگاه روایی پاول سیمپسون," پژوهشهای ادبی, 14 58 (1396): 121-145,
VANCOUVER
نگاری,فاطمه,فقیه ملک مرزبان,نسرین. بررسی شخصیتپردازی و ساحتهای زاویۀ دید در دو رمان مهاجرت (آینههای دردار و همنوایی شبانۀ ارکستر چوبها) براساس دیدگاه روایی پاول سیمپسون. پژوهشهای ادبی, 1396; 14(58): 121-145.