در این پژوهش تکرار یکی از عوامل انسجامی است که متنهای بلندتر از جمله را به هم پیوند میدهد. برای درک رابطۀ تکرار و هدف از دو معیار انسجام و هدفمندی استفاده شده است. یکی از ابزارهای سنجش هدف، اصل همیاری گرایس است که زیربنای تمامی گفتگوها به شمار میرود. تکرار بهظاهر ناقض اصل همکاری و نوعی تخطّی از قاعدۀ کمّیّت گرایس است، امّا شاعر از این طریق میتواند معانی و مقاصد ضمنی خود را به خواننده منتقل کند. بررسی مجموعهشعر صدای پای آب سپهری نشان داد که یکی از انواع تکرار یعنی «توازن» از عوامل برجستۀ انسجامی شعر وی است. توازن، تکرار ساختارهای نحوی مشابه است که نهتنها سبب انتقال مقاصد ضمنی میشود، بلکه بر ساختار کلّی و هدف متن تأثیر میگذارد و هدف این پژوهش درک رابطۀ توازن با ساختار متن و اهداف نویسنده است. برای اثبات این موضوع مجموعۀ حجم سبز بررسی شده است تا نشان داده شود که تکرار یک ساخت واژگانی- نحوی در آغاز مجموعهای از مصرعها در تمام یا قسمت قابل توجّهی از شعر، سبب الگوسازی و تشخیص ساختار و در نتیجه استواری متن و تقویت متنیّت میشود.
لطیف نژاد رودسری,فرّخ , سجودی,فرزان , پورخالقی چترودی,مه دخت , هاشمی,محمّدرضا و تقوی,محمّد . (1394). نقش توازن بوگراند و درسلر در میزان متنیّت شعر سپهری. پژوهشهای ادبی, 12(49), 57-86.
MLA
لطیف نژاد رودسری,فرّخ , سجودی,فرزان , پورخالقی چترودی,مه دخت , هاشمی,محمّدرضا , و تقوی,محمّد . "نقش توازن بوگراند و درسلر در میزان متنیّت شعر سپهری", پژوهشهای ادبی, 12, 49, 1394, 57-86.
HARVARD
لطیف نژاد رودسری,فرّخ,سجودی,فرزان,پورخالقی چترودی,مه دخت,هاشمی,محمّدرضا,تقوی,محمّد. (1394). 'نقش توازن بوگراند و درسلر در میزان متنیّت شعر سپهری', پژوهشهای ادبی, 12(49), pp. 57-86.
CHICAGO
فرّخ لطیف نژاد رودسری, فرزان سجودی, مه دخت پورخالقی چترودی, محمّدرضا هاشمی و محمّد تقوی, "نقش توازن بوگراند و درسلر در میزان متنیّت شعر سپهری," پژوهشهای ادبی, 12 49 (1394): 57-86,
VANCOUVER
لطیف نژاد رودسری,فرّخ,سجودی,فرزان,پورخالقی چترودی,مه دخت,هاشمی,محمّدرضا,تقوی,محمّد. نقش توازن بوگراند و درسلر در میزان متنیّت شعر سپهری. پژوهشهای ادبی, 1394; 12(49): 57-86.