یکیازمفاهیممشترککهدرتمامجوامعوفرهنگهابرضرورتپذیرشآن تأکید شده،گفتگوونقشآندرتقریب اقوام و مللاست. گفتگوبهعنوانیکیازعناصرتعاملفرهنگیملتهاودرسطحکلاندربسترهایگوناگونتجلیمییابدکهامکانبالقوهوشرایطظهورآن,پذیرشمؤلفههایمشترکجهانیاست.یکیازاینبسترهاـدرحوزهارتباطکلامی-مکاشفههایاسطورهایودینیاستکهخودبهعنوانیکیازابعادهفتگانهدینتلقیمیشود.
اینجستارپژوهشیدرعرصهمکاشفاتجهانی (زرتشتی،عهدقدیموجدید) از یک سو و مکاشفه های عرفانی مندرج در آثار ادبی از سویی دیگر استکهضمنتوجهبهمعناینخستینمکاشفه (Revelation) بهمعنایثانویآننیز (Apocalypse) میپردازدوآنگاهپیوندآنرابابرخیمقولاتمشابهنظیراسطوره(Myth) رستاخیز ونشوز(Eschatology) هزارهگرایی (Millennium) نشانمیدهد. نگارندههمچنین در اینمقالهضمنتجزیهوتحلیلزیرساختمکاشفه هادرغربوشرقبهاینمسألهمیپردازدکهمکاشفهها نزدحکماوعرفا به عنوان صاحبان آثار ناب عرفانی - ادبیودرکتابهایمقدسوادیانتوحیدیاز بنمایهوجریانثابتیپیرویمیکندوآنویژگیمنحصربهفردمکاشفه هاباتوجهبهساختارفکری،قومیوفرهنگیملتها و فرهنگهااست.