1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس ، gholamho@modares.ac.ir
چکیده: (23 مشاهده)
نادر ابراهیمی 49 اثر کودک و نوجوان منتشر کرد که تاکنون در هیچ کار پژوهشی با رویکرد تحلیل گفتمان تأثیر گفتمانهای سیاسی-اجتماعی بر آنها بررسی نشده است. در این مقاله، سعی شده است با تکیه بر دو نظریۀ تحلیل گفتمان جیمز پل جی و نورمن فرکلاف، تأثیر گفتمانهای سیاسی-اجتماعی بر آثار کودک و نوجوان او نشان داده شود. نتایج پژوهش نشان میدهد «ایراندوستی» همواره در مرکز توجه ابراهیمی قرار داشته است با این تفاوت که تحت تأثیر تحولات سیاسی-اجتماعی، عناصری به این گفتمان ملیگرایانه افزوده یا از آن کاسته میشود: 1. در سالهای پیش از انقلاب، داستانهای ابراهیمی بیشتر ذیل گفتمانهای ملی درونزا قرار میگیرد که بر تلاش و کار ملی برای ساخت ایران تأکید میکند. 2. همزمان با پیروزی انقلاب، عنصر «سیاست» آشکارا به داستانهای او راه مییابد و از این حیث میتوان آثار او را ذیل گفتمان انقلابی قرار داد با محوریت پرداختن به طاغوتستیزی، بزرگداشت انقلاب و مبارزات انقلابیون. 3. با پایان یافتن جنگ، داستانهای او ذیل «گفتمان سازندگی» صورتبندی میشود که در آن همچنان ایراندوستی در مرکز توجه قرار دارد و بیش از هر چیز به تواناییهای بالقوۀ ایران در زمینۀ صنعت و بهطورکلی توسعۀ اقتصادی تأکید میشود. ادبیات او در این دوران همچنان سیاسی است و عنصر «غربستیزی» بیش از دورههای قبل در آثارش دیده میشود.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
ادبیات کودک دریافت: 1402/9/16 | پذیرش: 1403/2/20 | انتشار: 1403/6/30