1- دانشگاه بینالمللی امام خمینی ، vakilifard@hum.ikiu.ac.ir
2- دانشگاه بینالمللی امام خمینی
چکیده: (4141 مشاهده)
این پژوهش در پی آن است که برای نخستین بار به این پرسش پاسخ دهد که کارآمدترین الگو برای آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسیزبانان چیست. در این پژوهش، پس از مرور الگوهای آموزش ادبیات به خارجیان با استفاده از پرسشنامه محققساخته، که اعتبارسنجی شده است به ارزیابی الگوی کارآمد آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسیزبانان از دیدگاه مدرس و کارشناسان پرداخته میشود. 52 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ساده در میان شرکتکنندگان این پژوهش توزیع شد. نتایج واکاوی دادههای پرسشنامههای 52 شرکتکننده با تفاوت معناداری نشان میدهد که هم در مورد ادبیات منظوم و هم در مورد ادبیات منثور، الگوی یکپارچه در رتبه اول، الگوی رشد فردی در رتبه دوم، الگوی فرهنگمحور در رتبه سوم و الگوی زبانمحور در رتبه چهارم از نظر اهمیت قرار میگیرد. یافتههای پژوهش همچنان نشانگر این است که از دیدگاه مدرسان آموزش زبان و ادبیات فارسی، میان الگوهای آموزش ادبیات منظوم با الگوهای آموزش ادبیات منثور به غیرفارسیزبانان تفاوتی نیست. دستاوردهای این پژوهش به افزایش دانش زمینه آموزش هرچه کارآمدتر ادبیات فارسی و به تهیه منابع آموزشی نظریه بنیاد، علمی و معتبر برای غیرفارسیزبانان کمک میکند
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
زبان فارسی دریافت: 1399/3/6 | پذیرش: 1400/8/9 | انتشار: 1401/12/10