دوره 13، شماره 51 - ( 1395 )                   جلد 13 شماره 51 صفحات 146-131 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Change of Style and Its Semantic Implications in Jalal Al-e-Ahmad’s Book: “The School Principal”. LIRE 2016; 13 (51) :131-146
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-669-fa.html
معین درباری مریم، پهلوان نژاد محمدرضا. چرخش سیاق و پیامدهای معنایی آن در مدیر مدرسۀ جلال آل‌احمد. پژوهش‌های ادبی. 1395; 13 (51) :131-146

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-669-fa.html


1- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (7301 مشاهده)
این مقاله سعی می‌کند در قالب مطالعه‌ای موردی، کارایی الگوی تحلیل سیاق را در مطالعۀ گفتمان ادبی به بوتۀ آزمایش گذارد؛ بدین منظور، پس از طرح مقدماتی مسئلۀ تحقیق و مروری اجمالی بر سیر تاریخی نظریۀ سیاق در سنت زبانشناسی نقش­گرا به معرفی اجمالی الگوی تحلیل سیاق مایکل هلیدی پرداخته، و در نهایت الگوی یادشده  عملاً در تحلیل مسئلۀ چرخش سیاق در مدیر مدرسه جلال آل­احمد به خدمت گرفته شد. یافته­ها بیان می‌کند که
آل­احمد در سراسر داستان به تناسبِ تغییر بافت موقعیتی و به مجرّد تغییر مشارکان رویدادهای کلامی و به اقتضای نوع روابط نقشی آنان با یکدیگر از شیوه چرخش سیاق بهره می‌جوید و در این کار، ضمن تلفیق عناصر زبانی و پیرازبانی، هر سه عامل سیاق سخن شامل «دامنۀ گفتمان»، «منش گفتمان» و «شیوۀ گفتمان» را به تناسب در تحقق عوامل سه­گانۀ لایۀ معنایی زبان دخیل کرده است.
متن کامل [PDF 586 kb]   (3345 دریافت)    
موضوع مقاله: ادبیات معاصر / داستان / رمان
دریافت: 1392/8/15 | پذیرش: 1394/2/16 | انتشار: 1395/3/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.