Khoshshans S R. An Essay on the Necessity of Evaluating, Reflecting and Revising the Persian Term "Namayeshnameh" with Emphasis on New Discourses in Theater Studies and Dramatic Arts. LIRE 2024; 21 (83) :61-85
URL:
http://lire.modares.ac.ir/article-41-66392-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ، sr.khoshshans@live.com
چکیده: (739 مشاهده)
اصطلاح نمایشنامه یکی از واژگان کلیدی، پربسامد و کاربردی در حوزۀ دانش مطالعات تئاتر، ادبیات دراماتیک و هنرهای نمایشی است. این واژه، که پس از تحولات زبانی ازپی تأسیس دانشگاه تهران و فرهنگستانِ اول بهجای واژۀ دخیل و بیگانۀ پییس در گفتمان هنرهای نمایشی گزیده شده است باتوجه به گفتمانهای نو در تئاتر معاصر مثل تئاتر قساوت، نظریۀ اجرا و تئاتر پستدراماتیک، که بر تمایز آشکار دو پدیدۀ تئاتر و نمایش تأکید میکند از نظرگاه اصطلاحشناختی برای بیان مفاهیم علمی، ناکارآمد و نامناسب بهنظر میرسد؛ از این رو این پژوهش با شیوه تحلیلی-توصیفی و با استفاده از نگرشهای فلسفی، ضمن بررسی جنبههای مختلف «اصطلاح» از نظرگاه اصطلاحشناسی و مبانی زبان فلسفی به کاستیهای این واژه پرداخته و تبارشناسی آن را مورد واکاوی قرار داده است؛ در نهایت با درنظر گرفتن اهمیت بازنگری در اصطلاحات علمی و تخصصی، اصطلاح جایگزین «تئاترنوشت» را پیشنهاد کرده است.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
ادبیات و سینما دریافت: 1400/9/7 | پذیرش: 1401/2/11 | انتشار: 1403/2/30