1- دانشگاه علامه طباطبایی
2- داشگاه علامه طباطبایی ، ghazaleh.mohammadi.1051374@gmail.com
چکیده: (1055 مشاهده)
Copyright© 2024, the Authors | Publishing Rights, ASPI. This open-access article is published under the terms of the Creative Commons Attribution- NonCommercial 4.0 International License which permits Share (copy and redistribute the material in any medium or format) and Adapt (remix, transform, and build upon the material) under the Attribution-NonCommercial terms.
|
یکی از مهمترین ابزاری که رهبران حزب کمونیست شوروی برای تأثیرگذاری بر مردم جوامع مختلف از آن بهره گرفتهاند، تولید محتوای ادبی بر اساس اصول و مبانی مارکسیستی بوده است. رهبران حزب تودۀ ایران با پیروی از دستورالعملهای حزب کمونیست و با توجه به ابزار قوی تبلیغاتی و روزنامهها و نشریاتی که در اختیار داشتند در پی تأثیرگذاری بر شاعران و نویسندگان ایرانی و جهتدهی به تولیدات ادبی معاصر بودند. گردانندگان نشریات حزبی با ترجمۀ دیدگاههای نظریهپردازان مارکسیسم و داستانها و اشعار نویسندگان و شاعران شوروی یا کشورهای اروپای شرقی در گسترش دیدگاههای مارکسیستی در میان نویسندگان و شاعران ایرانی سعی میکردند. در انتخاب آثار ادبی ایرانی اولویت به کسانی داده میشد که به نوعی هوادار حزب توده و اندیشههای چپ بودند یا محتوای آثار آنان با اهداف و آموزههای ادبیات مارکسیستی سازگاری داشت. در این پژوهش با بررسی مطبوعات وابسته به حزب توده ایران در بازه زمانی 1327-1320 شیوههای تأثیرگذاری حزب توده بر ادبیات معاصر ایران بررسی شده است که مشخص شد انتشار مقالاتی درباره نظریه ادبیات مطابق با اندیشههای مارکسیستی، مقدمهنویسی و نقد و تبلیغ کتابهای مورد تأیید حزب توده، معرفی نویسندگان شوروی به عنوان الگوهای شایسته تقلید، برجستهکردن بعضی از نویسندگان و شاعران ایرانی که اندیشههای آنان مورد تأیید رهبران حزب توده بود از مهمترین راهکارهای رهبران حزب توده برای تأثیرگذاری بر ادبیات معاصر ایران به شمار میآید.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
شعر معاصر دریافت: 1400/7/4 | پذیرش: 1400/12/23 | انتشار: 1402/7/10