دوره 8، شماره 34 - ( 1391 )                   جلد 8 شماره 34 صفحات 108-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Multilateral Personalities in “Three Drops of Blood”, “Blind Owl”, “Prince Ihtejab”, and “Hereafter”. LIRE 2012; 8 (34) :75-108
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-6618-fa.html
حیدری محبوبه. شخصیت چندبعدی در سه قطره خون، بوف کور، شازده احتجاب و ملکوت. پژوهش‌های ادبی. 1391; 8 (34) :75-108

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-6618-fa.html


دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (8435 مشاهده)
شخصیت بازیگر و پیش‌برنده‌ حوادث داستان است. می­توان شخصیت‌ را رکن اصلی داستان دانست که وقایع و حوادث داستان حول کردار و گفتار و افکار او شکل می‌گیرد. در بررسی انتقادی هر داستانی، اولین عنصر سازنده‌ داستان که مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌گیرد، شخصیت است. در واقع، داستان همان شخصیت و اعمال و افکار اوست که در پیرنگ داستان بسط یافته و به تصویر کشیده شده است.  در داستان‌ معاصر ایران، گونه‌ای شخصیت چندبعدی و همه­جانبه در دو داستان  بوف کور و سه قطره خون هدایت خلق شده و به وسیله‌ نویسندگان بعد از هدایت تقلید شده است.  در عموم آثاری که تحت تأثیر بوف کور نوشته شده‌اند، که کم هم نیستند، کم و بیش این شیوه شخصیت­پردازی به چشم می‌خورد. این گونه شخصیتها را به دلیل چندوجهی بودن و این‌که  هر وجه، فردیت و تشخص مستقلی در هیئت یک فرد می‌یابد، می‌توان شخصیت منشوری یا چندبعدی نامید. در بررسی حاضر به تحلیل این نوع شخصیتها در «بوف کور» و «سه قطره خون»  نوشته‌ صادق هدایت، «شازده احتجاب» نوشته‌ هوشنگ گلشیری و «ملکوت» نوشته‌ بهرام صادقی پرداخته شده است.
متن کامل [PDF 366 kb]   (3172 دریافت)    
موضوع مقاله: ادبیات کودک
دریافت: 1389/1/17 | پذیرش: 1391/3/1 | انتشار: 1391/11/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.