دوره 19، شماره 76 - ( 1401 )                   جلد 19 شماره 76 صفحات 144-117 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Z, Kelari F, Yahyazadeh F. Attitudes, Challenges, and Practices of Elementary School Teachers in Monolingual and Arab Zones (Case Study of Tehran and Khuzestan Province in 1399- 1400). LIRE 2022; 19 (76) :117-144
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-65151-fa.html
عباسی زهرا، کلاری فاطمه، یحیی زاده فاطمه. بررسی نگرش، چالشها و فعالیتهای آموزگاران ابتدایی در مناطق عرب‌نشین و تکزبانه (مطالعه موردی استان تهران و خوزستان در سال تحصیلی 1400-1399). پژوهش‌های ادبی 1401; 19 (76) :144-117

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-65151-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس ، abasiz@modares.ac.ir
2- دانشگاه علامه طباطبایی
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (140 مشاهده)
هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسه میزان آشنایی آموزگاران دوره ابتدایی با سند برنامه‏درسی ملی در تهران و خوزستان و بررسی نظر آنان درزمینه محتوای سند ملی برنامه‏درسی، تأثیر‏ منابع آموشی به زبان فارسی در مناطق عرب نشین بر آموزش و مشکلات و چالشهای آموزگاران ابتدایی در این مورد و فعالیتهای کلاسی آنان است. داده‏های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته و پرسشنامه برگرفته از تحقیقات مشابه به‏صورت میدانی گردآوری شد. 160 آموزگار کلاس اول ابتدایی خانم و آقا در تهران و خوزستان در پژوهش همکاری کردند. تحلیل توصیفی داده‏ها‏ براساس آزمونهای مختلف آماری انجام شد. مقایسه میانگین نمره گویه‏های شاخص اطلاع از برنامه‏درسی ملی در آموزگاران تهران و خوزستان نشان داد، هرچند آموزگاران تهران و خوزستان از سند ملی برنامه‏درسی و محتوای آن اطلاعات و اگاهی کافی ندارند در مقایسه دو گروه مشخص شد آموزگاران تهران نسبت‏به آموزگاران استان خوزستان آشنایی بیشتری با سند برنامه‏درسی ملی و محتوای آن دارند. هم­چنین نتایج مقایسه مدرسان درباره محتوای سند برنامه‏درسی ملی ارائه‏شد. براساس یافته‏های این مطالعه، آموزگاران ابتدایی خوزستان تأثیر محتوای زبان فارسی را بر آموزش نامطلوب ارزیابی کردند و سطح مهارت زبان فارسی آموزگاران و دانش‏آموزان را برای انتقال دانش و تدریس ناکافی دانستند و تأثیر‏ زبان فارسی را بر آموزش و مشکلات در آموزگاران خوزستان بیش از حد متوسط ارزیابی کردند‏. از نظر آموزگاران خوزستان، کتابهای زبان فارسی نه‏تنها کارآمد نیست، بلکه به مشکلات آموزشی آنها می‌افزاید و آنان فعالیتهای گوناگونی برای رفع این چالش در کلاس انجام می‏دهند.
 
متن کامل [PDF 1370 kb]   (10 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: زبان فارسی
دریافت: 1400/1/30 | پذیرش: 1400/4/26 | انتشار: 1401/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.