دوره 18، شماره 72 - ( 1400 )                   جلد 18 شماره 72 صفحات 30-9 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oskooii N, Jafariyan Z. Analysis of stylistic layers in "Asar Al-Wozarah's " with a critical stylistic approach. LIRE 2021; 18 (72) : 1
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-60128-fa.html
اسکویی نرگس، جعفریان زهرا. تحلیل لایه‌های سبکی در آثارالوزرا با رویکرد سبک‌شناسی انتقادی. پژوهش‌های ادبی. 1400; 18 (72) :9-30

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-60128-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی بناب ، n.oskooi@bonabiau.ac.ir
2- دبیر آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی
چکیده:   (1084 مشاهده)
مسألۀ اصلی این تحقیق، شناساندن ژرف‌ساختهای فکری، فرهنگی و سیاسی کتاب آثار‌الوزرا، نوشتۀ «سیف­الدین حاجی­بن نظام عقیلی» به عنوان یکی از نمونه‌های وزارت‌نامه‌نویسی فارسی دورۀ تیموری از طریق تحلیل لایه‌های سبکی این متن است. دستاورد این تحقیق، که به روش تحقیق ترکیبی (تحلیلی-توصیفی- استدلالی) انجام شد، بدین ترتیب است: در لایۀ زبانی، وجود رمزگان اخلاقی پربسامد، کمبود شاخص و بهره‌مندی بیشتر از واژگان حسی، متن را از هدف اصلی وزارت‌نامه‌نویسی دور کرده است. در لایۀ نحوی، بهره‌مندی بیشتر از وجهیت اخباری، جملات ساده و جملات کوتاه بر قطعیت، صراحت و سرعت روایت در متن افزوده است. در لایۀ بلاغی، نویسنده، استفادۀ معناداری از ابزارهای بلاغی نکرده است. در لایۀ کاربردشناسی، کنش بیانی/اظهاری در مرتبۀ نخست و کنش ترغیبی در مرتبۀ بعدی قراز می‌گیرد و نشان می‌دهد که نویسنده چگونه از این دو کنش‌ برای رسمیت دادن به ارزشهای حاکم بر دیدگاه‌های ارزشی (اخلاقی/آرمانی) خود استفاده کرده است. منظور اصلی عقیلی از پردازش این متن، بیش از تدوین متن تاریخی/سیاسی با مختصات وزارت‌نامه‌ای، تألیف اثری تعلیمی و اخلاقگرا با رویکرد ترغیب نسبت به محسنات اخلاقی از طریق تأکید بر ناپایداری جهان و انعکاس رفتار انسان در سرنوشت او با تکیه بر مفاهیم عدل و معاداندیشی بوده است.
 
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 1075 kb]   (701 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: سبک شناسی
دریافت: 1399/11/15 | پذیرش: 1400/4/25 | انتشار: 1400/4/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.