دوره 17، شماره 69 - ( 1399 )                   جلد 17 شماره 69 صفحات 144-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S J. The Study of Nature in The Praised Building Based on The Eulogists’ Poems. LIRE 2021; 17 (69) :113-144
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-52255-fa.html
موسوی سید جلال. بررسی طبیعت در عمارت ممدوحان بر اساس شعر مدیحه‌سرایان. پژوهش‌های ادبی. 1399; 17 (69) :113-144

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-52255-fa.html


دانشگاه پیام نور ، j.mousavy@yahoo.com
چکیده:   (1725 مشاهده)
این پژوهش در پی آن است تا با نظر به شواهد شعری، آشکار کند، طبیعت به چه منظوری، به دلیل کدام عناصر و در قالب چه تمهیداتی در عمارت ممدوح متبلور شده است. از سویِ دیگر نیز بر آن است تا چگونگی بازتاب این تبلور را در کلام مدیحه‌سرایان بررسی و ذکر کند. طبق بررسیهای در این پژوهش، طبیعت به دلیل دو عنصرِ گیاه و آب در عمارت ممدوح حضور دارد. گیاهان در شکل نقوشی تزیینی، و عمدتاً در قالب باغ و راغ در عمارت تعبیه شده‌است. آب نیز به دلیل آبراهه‌ها، آبگیرها و آبنماها در سرای ممدوح به ظهور رسیده‌ است. ایجاد طراوت و زیباییهای سمعی و بصری و تدارک بستر بزم و سرور از اهداف عمده تعبیه طبیعت در عمارت بوده است. در کلام مدیحه‌سرایان به خرمی و سرسبزی عمارتِ ممدوح، گاه، غیر مستقیم با «بهشت» و «جنت» خواندن و با اشاره به اوصافی نظیر «دلنشینی» و «خوش‌نسیمی» آن، اشاره شده است. گاه نیز، مستقیم و با توصیف کلی یا جزئی پدیده‌هایی همچون باغ، آبراهه‌، آبگیر و آبنما از وجود طبیعت در عمارت سخن رفته است. در هر دو نوع بیا ن، کلام گاه بدون پیرایه و گاه نیز با فنون ادبی بویژه با به کارگیری اغراق ایراد شده که متعارف مدیحه‌گویان است.
 
متن کامل [PDF 789 kb]   (1001 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات کلاسیک
دریافت: 1398/9/16 | پذیرش: 1399/8/26 | انتشار: 1399/10/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.