دوره 13، شماره 53 - ( 1395 )                   جلد 13 شماره 53 صفحات 62-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Structural investigation of Synesthesia in children and adolescence. LIRE 2016; 13 (53) :35-62
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-4191-fa.html
ارمغان علی، فولادی دکتر علیرضا، شجری دکتر رضا، جلالی دکتر مریم. بررسی ساختاری حسامیزی در شعر کودک و نوجوان علی ارمغان - دکتر علیرضا فولادی - دکتر رضا شجری - دکترمریم جلالی. پژوهش‌های ادبی. 1395; 13 (53) :35-62

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-4191-fa.html


1- دکترا زبان وادبیات فارسی دانشگاه کاشان
2- دانشیار زبان وادبیات فارسی دانشگاه کاشان
3- استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (8263 مشاهده)
حسامیزی یکی از راه‌های تصویرآفرینی در متون ادبی است که با آمیختن حواس با یکدیگر پدید می‌آید و مخیل ساختن زبان و گسترش امکانات زبانی را هدف قرار می‌دهد. این شگرد به دلیل وجود ذهنیت حس‌آمیزی در کودکان و نوجوانان با شعر این مخاطبان تناسب بیشتری دارد و نیاز کودکان به امکانات و شیوه­هایی را برای رشد زبان و ذهن، اهمیت استفاده از این گونه تصویرسازیهای زبانی بیشتر می‌کند؛ از این‌رو شاعران کودک و نوجوان با آگاهی از اهمیت این موضوع در شعرهای خود به تناسب از این شگرد بهره برده‌اند. این مقاله به بررسی ساختارهای زبانی، بلاغی و معنایی حسامیزی در شعر سیزده شاعر کودک و نوجوان معاصر می‌پرازد. روش این پژوهش، توصیفی و آماری است. بر اساس دستاوردهای مقاله، بسامد کاربرد حسامیزی و تنوع آن در شعر کودک و نوجوان زیاد است تا جایی که بیشتر شاعران مورد بررسی به تفاریق از همه‌ امکانات این شگرد در شعرشان سود جسته‌ و حتی مفاهیم انتزاعی را با امور حسی آمیخته‌اند.
متن کامل [PDF 760 kb]   (4002 دریافت)    
موضوع مقاله: زبان و زبان شناسی
دریافت: 1394/11/21 | پذیرش: 1395/5/17 | انتشار: 1395/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.