دوره 16، شماره 65 - ( 1398 )                   جلد 16 شماره 65 صفحات 170-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nasirishiraz Z, Dehghan S, Emami N. Reflection on some poems attributed to Rudaki Samarghandi. LIRE 2019; 16 (65) :141-170
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-41764-fa.html
نصیری شیراز زهرا، دهقان سجاد، امامی نصرالله. درنگی بر چند قطعه منسوب به رودکی سمرقندی. پژوهش‌های ادبی. 1398; 16 (65) :141-170

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-41764-fa.html


1- دانشگاه شهید چمران
2- دانشگاه شهید جمران اهواز
3- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (2667 مشاهده)
در این پژوهش، نگارندگان درباره برخی از این سروده‌های رودکی، که در بخش ابیات پیوسته دیوانهای چاپی به‌عنوان قطعه یا پیکره شعری مستقلی از شاعر ثبت شده، کندوکاو کرده‌اند. این سروده ها هر کدام دو ایراد جدی دارد: ایراد نخست «نبود پیوستگی مطلوب ابیات» و دوم تردید جدّی در «انتساب» یک یا چند مورد از آنها به رودکی است. منشأ ورود این سروده‌ها در دیوانهای چاپی موجود، کتاب محیط زندگی و احوال و اشعار رودکی، اثر گرانقدر استاد سعید نفیسی است. این مصحح با مراجعه به منابع لغوی، بلاغی، جُنگها، سفینه‌ها و دیگر سرچشمه‌های متقدم و متأخر، ابیات پراکنده‌ای را که از نظر وزن و قافیه با یکدیگر هماهنگ بوده ، به این دلیل که مربوط به یک شعر بلند یا کوتاه از رودکی است، به‌دنبال هم نقل کرده و یک سروده واحد را به‌وجود آورده است؛ حال اینکه بسیاری از این سروده‌ها از نظر مضمون با یکدیگر در ارتباط نیست، با وجود این، نگارندگان با بررسی دوباره منابع مورد استفاده استاد و استمداد از برخی منابع جدید با دلایلی علمی این دو ایراد را در برخی سروده‌های موجود بررسی و دریافتهای تازه ای را ارائه کرده‌اند.
متن کامل [PDF 1801 kb]   (830 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: ادبیات کلاسیک
دریافت: 1398/8/13 | پذیرش: 1398/10/28 | انتشار: 1398/11/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.