دانشگاه اراک
چکیده: (1889 مشاهده)
در پی رواج نظریات ساختارگرایانه، روایت به عنوان ساختار تلقی شد و هر یک از نظریهپردازان تلاش کردند اجزای تشکیلدهنده ساختار روایی را دریابند و الگوی پایهای برای آن ارائه کنند؛ از جمله این نظریهپردازان تزوتان تودوروف است.
روایتشناسی مقامات حمیدی بر اساس الگویی که تودوروف مطرح میکند، نشان میدهد مقامهها از ساختار روایی واحدی پیروی کردهاست. ساختار روایی هر مقامه بر مبنای سه پیرفت پایه استوار است که با نظم یکسانی در پی هم قرار میگیرد. علاوه بر سه پیرفت در 60٪ مقامهها دو پیرفت فرعی دیگر به دلایلی مثل مقدمهچینی برای مطرح شدن بعدی، بیان علت رخدادی و یا به عنوان جفت متقابل پیرفت پایه حضور دارد. شیوه غالب پیرفتها زنجیرهسازی و در یک مورد درونهگیری است. نظر به اینکه در تمام مقامهها راوی به سفر میرود در موقعیت مناظره/ موعظه قرار میگیرد و سرانجام مطالبی را میآموزد. عناصر دستور پایه مقامات سفر- مناظره/ موعظه- آموختن است که در حدیث نبوی اطلبوا العلم ولو بالصین ریشه دارد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان فارسی دریافت: 1398/8/11 | پذیرش: 1398/8/11 | انتشار: 1398/8/11