1- دانشگاه سیستان و بلوچستان
2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (1951 مشاهده)
با توجه به اینکه ارتباط خاطرات در لایههای پیشگفتاری ذهن با تداعی1 برقرار میشود، یکی از شیوههایی که در نمایش ذهنیّات شخصیتها مورد استفاده نویسندگان قرار میگیرد، استفاده از تداعی است تا به وسیله آن بتوانند بین جهان عینی و جهان ذهنی شخصیتها ارتباط برقرار، و سیلان مداوم ذهن از خاطره و ذهنیتی به خاطره و ذهنیتی دیگر و از تصویری به تصویر دیگر را ترسیم و توجیه کنند. مسئله اساسی این مقاله بررسی تداعی و ویژگیهای آن در لایههای پیشگفتاری ذهن و کیفیت آن در داستانهای جریان سیالذهن2 و تطابق آن با ساز و کارهای ذهن است. به این منظور ابتدا تداعی و قوانین حاکم بر آن بیان، و اهمیت تداعی در روایت این گونه رمانها و تفاوت آن با «بازیابی» تبیین شده است. در ادامه، نحوه ارائه ذهنیّات در شیوههای مختلف روایت با ذکر نمونههایی از این رمانها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این بررسی در رمانهای موفق جریان سیال ذهن نشان میدهد که در میان شیوههای مختلف روایت، شیوه تکگویی درونی بیش از سایر شیوهها تداعیها را در خود شکل میدهد و با تداعیهای فراوان گسترش مییابد. علاوه بر این، استفاده از بازیابی خاطرات و ذهنیات در تکگویی درونی به دلیل تناقض با ماهیت لایههای پیشگفتاری ذهن، ضعف شیوه به شمار میرود.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
ادبیات معاصر / داستان / رمان دریافت: 1398/8/1 | پذیرش: 1398/8/1 | انتشار: 1398/8/1