علوم تحقیقات
چکیده: (4221 مشاهده)
ولادیمیر پراپ، فولکلورشناس روسی میاندیشید که در بررسی قصه عامیانه باید از اسلوب مطالعاتی علوم طبیعی استفاده کرد. وی معتقد بود که طبقهبندی قصهها حاصل کارهای پژوهشی بسیاری است که در پایان مطالعه بهدست میآید، ولی عموم محققان ابتدا موضوع را دستهبندی میکنند، سپس مواد کار را در قالب این طبقهبندی تحمیلی میگنجانند.
پراپ خود به بررسی ریختشناسیک صدقصه از مجموعهای از قصههای روسی پرداخت که آفاناسییفآنها را جمعآوریکرده بود.وی دریافت که تمامی کارهای موجود در قصه به سیویک عملکردمحدود میشود. او میپنداشت که در زیر ظاهر آشفته روایات، قوانینی بر زایش و تکامل این نوع قصه حاکم است که باید فرمولبندی شود واین دستاورد آغازگاه علم روایت شناسی به شمار میآید. پراپ برای هریک از این عملکردها نمادی تعیین میکند و با درکنارهم قراردادن آنها فرمول نهایی ساخت قصههای پریان را به دست میآورد.
کاربرد مدلهای روششناختی نقد مدرن در ادبیات کلاسیک همیشه با دشواریهایی روبهرو بوده است. این نوشته با توجه به اینکه جزو اولین نمونههای به کارگیری روش ریختشناسی است، سعی دارد علاوه بر آزمایش این مدل در حوزه ادبیات تطبیقی از دشواریهای این کار درگذرد. مواد کار این نوشته یکی از حکایتهای جامع هزار و یک شب است که افزون بر حکایت اصلی، سه حکایت دیگر را نیز در بر دارد. در تحلیل این حکایت علاوه بر استفاده از نمادهای ریختشناسی پراپ، بنا به مقتضای تحلیل، نمادهای دیگری به آن مجموعه افزوده ، و در پایان هم نمودار ریختشناسیحکایت به دست داده شدهاست. بهکارگـیری این روش علاوه بر اینکه آزمونی برای نظریه ریختشناسی به شمار میرود، میتواند با توجه به مدل ساختاری بهدست آمده، حکایات الحاقی را از اصلی جدا کند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
ادبیات کلاسیک دریافت: 1398/7/17 | پذیرش: 1398/7/17 | انتشار: 1398/7/17