دوره 15، شماره 62 - ( 1397 )                   جلد 15 شماره 62 صفحات 152-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemzadeh S A. Refusal and the possibility of native theorizing in the reading of Persian literary texts. LIRE 2019; 15 (62) :127-152
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-34237-fa.html
قاسم زاده سید علی. امتناع و امکان نظریه‌پردازی بومی در بازخوانی متون ادبی فارسی. پژوهش‌های ادبی. 1397; 15 (62) :127-152

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-34237-fa.html


دانشگاه بین المللی امام خمینی
چکیده:   (7953 مشاهده)
امروزه یکی از چالش­های تحقیقات دانشگاهی حوزه زبان و ادبیات، بسامد استفاده از نظریه در انجام پژوهش­های بنیادین در حیطه نقد تئوریک و عملی است. موافقان چنین رویکردی به­سبب نظام­مندی و انسجام و ماهیت میان رشته­ای نظریه­ها لزوم چنین ابزارهای بازخوانشی را برای تحقیقات ادبی، پابه­پای پژوهش­های ادبی جهان غرب لازم و ضروری می­دانند و مخالفان چنین رویکردی بر کلیشه­ای بودن، تصنعی، سطحی­نگری، تقلیل­گرایی و غرب­زدگی چنین پژوهش­هایی اصرار دارند و با سیاست نفی نظریه­گرایی، بازگشت به شیوه­های نقد سنتی گذشتگان یا پیشگامان بنام این عرصه را امری واجب و مستفیض می­شمرند. نگارنده معتقد است در تقاطع دو آرای یادشده، می­توان راهی معتدل و میانه جست، لذا این جستار به شیوه توصیفی- تحلیلی به این نکته تأکید می­کند که ضمن پرهیز از هرگونه افراط و تفریط در توجه به پژوهش­های نظریه­محور، دو کلان­چاره برای بازخوانی متون ادبی، تلفیق روش­های علمی و میان­رشته­ای در تحلیل و ارزشگذاری متون ادبی از یک سو و آشنایی عمیق با اصول و مبانی نظریه­پردازی و رویکردهای فلسفی برای تولید نظریه­های بومی و سازگار با جهان­بینی حاکم بر متون ادب فارسی از دیگرسو است.
متن کامل [PDF 1150 kb]   (1552 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: نقد ادبی
دریافت: 1398/4/4 | پذیرش: 1398/4/4 | انتشار: 1398/4/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.