دانشگاه بین المللی امام خمینی
چکیده: (7953 مشاهده)
امروزه یکی از چالشهای تحقیقات دانشگاهی حوزه زبان و ادبیات، بسامد استفاده از نظریه در انجام پژوهشهای بنیادین در حیطه نقد تئوریک و عملی است. موافقان چنین رویکردی بهسبب نظاممندی و انسجام و ماهیت میان رشتهای نظریهها لزوم چنین ابزارهای بازخوانشی را برای تحقیقات ادبی، پابهپای پژوهشهای ادبی جهان غرب لازم و ضروری میدانند و مخالفان چنین رویکردی بر کلیشهای بودن، تصنعی، سطحینگری، تقلیلگرایی و غربزدگی چنین پژوهشهایی اصرار دارند و با سیاست نفی نظریهگرایی، بازگشت به شیوههای نقد سنتی گذشتگان یا پیشگامان بنام این عرصه را امری واجب و مستفیض میشمرند. نگارنده معتقد است در تقاطع دو آرای یادشده، میتوان راهی معتدل و میانه جست، لذا این جستار به شیوه توصیفی- تحلیلی به این نکته تأکید میکند که ضمن پرهیز از هرگونه افراط و تفریط در توجه به پژوهشهای نظریهمحور، دو کلانچاره برای بازخوانی متون ادبی، تلفیق روشهای علمی و میانرشتهای در تحلیل و ارزشگذاری متون ادبی از یک سو و آشنایی عمیق با اصول و مبانی نظریهپردازی و رویکردهای فلسفی برای تولید نظریههای بومی و سازگار با جهانبینی حاکم بر متون ادب فارسی از دیگرسو است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
نقد ادبی دریافت: 1398/4/4 | پذیرش: 1398/4/4 | انتشار: 1398/4/4